Normal_pesten_jongens_onherkenbaar

Steeds meer middelbare scholen erkennen dat jongens andere onderwijsbehoeften hebben dan meisjes. Ze vallen vaker uit, zakken vaker een niveau terug en blijven meer zitten. Onderwijskundigen en -vernieuwers pleiten voor een speciale didactiek met betere begeleiding, meer beweging en meer uitdaging. Dit meldt CNV Onderwijs.

Diverse scholen zijn hiermee al aan de slag gegaan. In Amsterdam bijvoorbeeld is Kimo Steenaart, voormalig docent Engels in het voortgezet onderwijs en pedagoog, bezig met onderwijsinitiatief KIEM vmbo.  Vanaf 2018 staat elke dag sport en beweging op het rooster, krijgen de leerlingen geen huiswerk in de onderbouw en is er geen frontaal klassikaal werk meer. Leerlingen kunnen zelf kiezen hoe ze een onderdeel willen afronden: een presentatie aan medeleerlingen geven, een opstel schrijven of een samenvatting maken in de vorm van een stripverhaal. Naast de algemeen vormende vakken is er veel aandacht voor oriëntatie op de toekomst. Hiermee komt KIEM vmbo tegemoet aan een meer jongensachtige manier van leren.
 
Verschillende experts pleiten de laatste tijd voor meer gescheiden onderwijs voor jongens en meisjes. Jongens worden regelmatig gezien als baldadig, beweeglijk, lawaaierig en lui. Meisjes vinden het over het algemeen makkelijker om te doen wat van ze gevraagd wordt en stil te zitten. Beiden moeten op de juiste, eigen manier gemotiveerd worden. Zo zouden jongens beter gedijen bij een strenge leraar en meisjes bij een begripvolle docent. 
 
Anderen zetten hier hun vraagtekens bij. Het wordt niet als politiek correct gezien om verschillen tussen jongens en meisjes te benoemen en daarnaar te handelen. Zo wordt het nieuwste spotje van SIRE waarin gepleit wordt dat jongens vooral moeten ravotten voor hun ontwikkeling, gehekeld door veel mensen. Niet alleen zou het een vertekend beeld schetsen over de manier waarop jongens leren, maar het zou ook traditionele genderrollen bevestigen. 
 
Door: Redactie Nationale Onderwijsgids