Normal_leerling_scholiere_verveeld_voortijdige_schoolverlater

Voor het eerst in vier jaar is het aantal scholieren dat blijft zitten op de middelbare school weer gestegen. Dat werd gisteren bekend uit cijfers van DUO. Scholierenorganisatie LAKS wijt de stijging niet zozeer aan het falen van de leerlingen zelf als wel aan een "te strakke organisatie" van het onderwijs in Nederland. LAKS zou deze '"systeemfout" daarom het liefst afschaffen. Dat meldt Algemeen Dagblad.

Volgens de scholierenorganisatie werkt het huidige systeem demotiverend, wat er toe leidt dat meer leerlingen dan nodig blijven zitten. Vaak gaat het om slechts één of twee vakken waarop een leerling slecht presteert en waardoor hij of zij blijft zitten, stelt Sven Annen, voorzitter van LAKS. Toch moet een leerling dan het hele jaar en alle vakken overdoen.

Dat is slecht voor de motivatie, zegt Annen. LAKS pleit dan ook voor het maatwerkdiploma, een systeem waar ook de VO-raad voorstander van is, waarbij leerlingen vakken waar ze minder goed in zijn op een lager niveau kunnen doen.

Volgens Annen hoeft het huidige onderwijssysteem niet grondig op de schop om maatwerk mogelijk te maken. Veel scholen hebben al genoeg ruimte om maatwerk te bieden en leerlingen te laten laveren tussen onderwijsniveaus. Scholen maken echter nog maar weinig gebruik van deze mogelijkheid omdat ze niet weten hoe ze dit kunnen organiseren. Daarom is nu een wervingscampagne gaande voor scholen en scholieren die mee willen werken aan een proef met het maatwerkdiploma.

Afgelopen schooljaar bleef 5,7 procent van de middelbare scholieren zitten. Een stijging van 0,3 procent vergeleken met het jaar daarvoor maar nog wel onder het hoogtepunt van 6,5 procent in 2012. Toch is het de vraag of nu de doelstelling voor 2020 gehaald gaat worden. Staatssecretaris Dekker en de VO-raad hebben het streven uitgesproken dat in dat jaar slechts 3,8 procent van alle middelbare scholieren blijft zitten.

Door: Redactie Nationale Onderwijsgids