Foto: Erasmus Universiteit Rotterdam (Erik Fecken)

Niet studenten, maar 460 plusleerlingen uit groep 7 en 8 van diverse basisscholen uit de regio vulden deze week de collegebanken van de Erasmus Universiteit Rotterdam. Ze bezochten Campus Woudestein voor de aftrap van het Erasmus Junior College. Dat meldt  Erasmus Universiteit Rotterdam.

In het Erasmus Junior College krijgen plusleerlingen uit groep 7 en 8 een inkijkje in de wetenschap en gaan zij zelf aan de slag met ‘onderzoekend leren’. In één van de vijf thema’s filosofie, psychologie, economie, rechten en geneeskunde gaan de leerlingen een eigen onderzoekje uitvoeren gedurende 6 weken. Hiervoor komt er een student-docent naar school. Om voor zo’n onderzoek beslagen ten ijs te krijgen leerlingen voorafgaand een startcollege op de Erasmus Universiteit.

Professor Philip Hans Franses (Erasmus School of Economics) nam de leerlingen mee in de wereld van de wetenschap vanuit onderzoeksperspectief. Hij zoomde in op de vraag: maakt geld nu echt gelukkig? De tip van de dag was dat je volgens onderzoek het meest gelukkig wordt van geld als je het besteedt aan ervaringen die je deelt met anderen. Na de algemene opening kregen de leerlingen een verdiepend college in de thema’s filosofie, economie, rechten en psychologie.

Het Wetenschapsknooppunt EUR brengt wetenschap en technologie naar de klas door kinderen tussen de 8 en 15 jaar voor te bereiden op de maatschappij van de toekomst. Dit doet het Wetenschapsknooppunt aan de hand oriënterende en verrijkende lesmodules in onderzoekend leren. Sinds de start in 2010 zijn ruim 10.000 leerlingen en hun docenten bediend.

De financiering voor de wetenschapsknooppunten stopt vanuit het ministerie. De wetenschapsknooppunten hebben de expertise om kinderen al vroegtijdig belangrijke vaardigheden aan te leren. Om die reden zal er een petitie worden ingediend op de onderwijsbegroting.

Door: Redactie Nationale Onderwijsgids