Normal_3528682246_84500d3cde_b

De bètavakken natuurkunde, scheikunde, techniek, wiskunde en biologie zijn steeds populairder bij meisjes op school. Vooral bij vwo-meisjes. Ook halen meisjes gemiddeld iets hogere cijfers dan jongens. Dat blijkt uit het onderzoek van het platform Qompas naar de populariteit van schoolvakken onder 25.000 scholieren uit de derde klas havo/vwo. Dat meldt Qompas.

Aan leerlingen is vijf jaar lang ieder jaar gevraagd wat zij vinden van hun schoolvakken. Ze konden kiezen uit heel interessant, interessant, neutraal, niet interessant en helemaal niet interessant. Ook is naar hun gemiddelde cijfer voor de verschillende vakken gevraagd. Gemiddeld scoren jongens voor alle vakken een 6,8 en meisjes een 7. Ten opzichte van vijf jaar geleden zijn alle leerlingen een paar tiende punt omlaag gegaan. Behalve de havo-meisjes.

Het populairste schoolvak onder derdeklassers havo en vwo is Engels, gevolgd door lichamelijke opvoeding. Het minst populair is levensbeschouwing, gevolgd door muziek. Er is een verschil in welke vakken scholieren nu aangeven het leukst te vinden en welke vakken in populariteit zijn gedaald en gestegen in de afgelopen vijf jaar. Zo vinden de meeste derdeklassers lichamelijke opvoeding nog steeds het leukst, maar heeft het vak de afgelopen vijf jaar in populariteit ingeboet. Havo-meisjes vinden natuurkunde nog steeds niet echt leuk, maar toch stijgt het vak enorm in populariteit.

Directeur en onderzoeker van Qompas, Boris Eustatia, verklaart de toegenomen populariteit van exacte vakken onder meer door het succes van jarenlange campagnes om bètavakken te promoten. Maar de trend is volgens hem ook internationaal zichtbaar, bijvoorbeeld in de Verenigde Staten. “Aan het MIT, een van de meest prestigieuze technische universiteiten ter wereld, studeren nu al meer meisjes dan jongens. Technische universiteiten in Nederland kunnen komende jaren op een veel grotere toestroom van meisjes rekenen.” 

© Nationale Onderwijsgids