Normal_studenten_vrouwen_techniek_beta

Gisteren was het Girlsday. Tijdens deze dag openen verschillende bouw- en technologie bedrijven hun deuren voor meisjes van 10 tot 15 jaar. Ook infraprojecten uit Friesland waren vertegenwoordigd. De projectbureaus en bouwlocaties van De Centrale As, N381 Drachten – Drentse grens, Leeuwarden Vrij-Baan en N31 Harlingen openden hun deuren voor de meiden. Dit meldt Provincie Friesland. 

Bij De Centrale As brachten 130 meiden uit de eerste twee klassen van het voortgezet onderwijs een bezoek aan de bouwlocatie. 'Girls' van de scholen J.J. Boumanschool en Dalton Piter Jelles uit Dokkum en Liudger uit Burgum maakten kennis met techniek en wegenbouw. Ze mochten een kijkje nemen in het aquaduct en kregen uitleg hoe een aquaduct gebouwd wordt. De scholieren hadden speeddate gesprekken met vrouwen die werkzaam zijn in de bouw, gingen zelf landmeten en tot slot als bouwvrouw op de foto.

Project N381 kreeg bezoek van 70 meiden van het Stellingwerf College, CGS Liudger en Tjongerwerven. De dames hebben een bezoek gebracht aan aannemer BAM in Donkerbroek. Daar kregen ze een rondleiding over het werkgebied en werd ze verteld hoe een riolering wordt aangelegd. Verder hebben ze het viaduct Hildenberg in het Drents – Friese Wold bezocht.

Gedeputeerde Sietske Poepjes trapte Girlsday af bij Leeuwarden Vrij-Baan. Op het projectbureau gingen de meiden in gesprek met vakvrouwen uit de technische wereld. Buiten konden ze aan de slag met de thema’s techniek, groen en duurzaamheid. Ook bouwden ze insectenhotels met vier studentes van het Nordwin College Leeuwarden. Dit zijn boomstammetjes waarin kleine gaten worden gemaakt die onderdak bieden aan insecten. De meiden van het Nordwin College konden daarnaast alle vragen van de meiden beantwoorden over hoe het is om te studeren aan een technische en groene school.

Op het projectbureau kwamen 32 meiden kennismaken met de beroepen in de bouw. De meiden gingen op de fiets langs de grote betonstort van het spoorviaduct en namen een kijkje bij de Kimswerderweg. Bij het tijdelijke zicht- en geluidsscherm mochten de meiden meedenken over hoe we de leefbaarheid van de mensen aan de Kimswerderweg kunnen verbeteren in deze tijdelijke situatie. Na een overzicht van de oplossingen werd één van de oplossingen uit geprobeerd: graffiti aanbrengen op een betonnen paneel, die vergelijkbaar is met het échte zicht- en geluidsscherm.

© Nationale Onderwijsgids