Normal_winnaars-vmbo-debattoernooi-2016

Op vrijdag 11 maart vond in Purmerend de negende editie van het landelijke VMBO Debattoernooi plaats. Na drie debatrondes bleken het Wellantcollege Mavo Stek uit Dordrecht en het Revius Lyceum uit Doorn de beste van de in totaal veertig debatteams. Na het finaledebat over dubbele nationaliteit kwam het Wellantcollege als sterkste uit de strijd. Dat meldt het Nederlands Debat Instituut.

Volgens juryvoorzitter Roderik van Grieken was “de presentatie van beide teams ongelofelijk goed, zeker onder de druk van de finale en een volle zaal. Het Wellantcollege voerde op de argumentatie echter meer de regie en is mede daarom de landelijke debatkampioen van het vmbo”. Ruim 300 vmbo-leerlingen kwamen samen om het debat aan te gaan over actuele onderwerpen zoals dubbele nationaliteit en alcoholreclame. VMBO Debattoernooi wordt georganiseerd door het Nederlands Debat Instituut met steun van onder andere het Ministerie van Buitenlandse Zaken, Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, Ministerie van Veiligheid en Justitie en Fonds21.

Docent Maatschappijleer Carolien Heijstraten doet al jaren met haar school Wellantcollege Mavo Stek uit Dordrecht mee aan het VMBO Debattoernooi en werd al eerder in 2011, 2013 als 2014 landelijk kampioen. ‘’Het geeft mij als docent enorm veel energie als je leerlingen steeds krachtiger ziet worden doordat ze beter leren te spreken, ze krijgen meer vertrouwen in zichzelf en ze kunnen de wereld om hen heen – vol met keuzes en informatie – beter doorgronden. Een betere manier om actief te leren en de wereld te ontdekken is er niet”, aldus Heijstraten.

Op vrijdag 11 maart verzamelden zich scholieren van vmbo-scholen uit heel Nederland in Purmerend om in actie te komen voor de titel ‘landelijk debatkampioen’. Na maandenlang oefenen in de klas lieten de leerlingen tijdens het VMBO Debattoernooi zien en horen wat ze konden. In debatteams van vijf leerlingen kwamen zij in actie. De leerlingen hebben zich verdiept in een aantal onderwerpen en zowel voor- als tegenargumenten voorbereid. De scholieren horen pas kort voor elke debatronde of zij voor- of tegenstander van de stelling zijn. Ook volgde op de dag zelf een actuele improvisatiestelling, die de teams uitdaagt zich ter plekke in twintig minuten voor te bereiden.

© Nationale Onderwijsgids