15 september 2015 om 10:42
< 1 min lezen

Scholieren presteren niet beter met computer

(ANP) - Het gebruik van computers en andere technologische hulpmiddelen bij scholen leidt niet tot betere prestaties van scholieren. Dat blijkt uit een internationale studie van de denktank OECD, waarover de BBC dinsdag schrijft. Volgens de denktank kan veelvuldig gebruik van de computer zelfs leiden tot lagere cijfers.

Er is volgens Andreas Schleicher van OECD ’te veel valse hoop’ gevestigd op technologie. Leerlingen van scholen die veel hebben geïnvesteerd in technologie hebben ‘geen merkbare verbetering’ laten zien op het gebied van lezen en rekenen ten opzichte van kinderen die op school niet of nauwelijks computers gebruiken. Bij goed presterende schoolsystemen in onder meer Zuid-Korea en Shanghai wordt zelfs heel weinig gebruik gemaakt van computers.

Volgens de OECD zijn er op scholen in Nederland 2,6 kinderen per computer. 94 procent van de leerlingen gebruikt een computer.

Relevante artikelen

Alles van voortgezet onderwijs
    • Basisonderwijs

    Klaas van Kruistum steekt samen met basisschoolleerlingen kaarsjes aan tijdens Allerzielen

    Gisteren om 16:07
    • Basisonderwijs

    ‘Langs basisscholen moeten auto’s 30 kilometer per uur gaan rijden’

    Gisteren om 08:50

Aankomende evenementen

29 Oct
Jaarcongres Traumasensitief onderwijs
  • Noord-Holland
10 Nov
SURF Onderwijsdagen 2025
  • Zuid-Holland
20 Nov
Leerkrachtendag Burgerschap
  • Noord-Brabant