15 september 2015 om 06:42
< 1 min lezen

Scholieren presteren niet beter met computer

(ANP) - Het gebruik van computers en andere technologische hulpmiddelen bij scholen leidt niet tot betere prestaties van scholieren. Dat blijkt uit een internationale studie van de denktank OECD, waarover de BBC dinsdag schrijft. Volgens de denktank kan veelvuldig gebruik van de computer zelfs leiden tot lagere cijfers.

Er is volgens Andreas Schleicher van OECD ’te veel valse hoop’ gevestigd op technologie. Leerlingen van scholen die veel hebben geïnvesteerd in technologie hebben ‘geen merkbare verbetering’ laten zien op het gebied van lezen en rekenen ten opzichte van kinderen die op school niet of nauwelijks computers gebruiken. Bij goed presterende schoolsystemen in onder meer Zuid-Korea en Shanghai wordt zelfs heel weinig gebruik gemaakt van computers.

Volgens de OECD zijn er op scholen in Nederland 2,6 kinderen per computer. 94 procent van de leerlingen gebruikt een computer.

Relevante artikelen

Alles van voortgezet onderwijs
    • Basisonderwijs

    Conciërge basisschool Zoetermeer verdacht van maken en bezitten kinderporno

    Vandaag om 09:47
    • Basisonderwijs

    Bezuiniging op onderwijskansenregeling teruggedraaid

    Vandaag om 09:30

Aankomende evenementen

22 Sep
Webinar ‘Burgerschapsbeleid in de praktijk’
  • Utrecht
24 Sep
Opleiding: Spanningen op school
  • Utrecht
24 Sep
Nederlands Congres Schoolaanwezigheid 2025
  • Gelderland