14 januari 2013 om 16:38
< 1 min lezen

‘Markeren van studiestof geen optimale leermethode’

AMSTERDAM - Onderzoekers van de Kent State University (VS) stellen dat verschillende studiemethoden die veel door studenten en scholieren worden gebruikt helemaal niet zo goed zijn als verondersteld. Dat meldt nu.nl.

De methoden die ze noemen zijn vooral het markeren of onderstrepen van belangrijke stukken tekst in studieboeken of klappers, het maken van samenvattingen en het in korte tijd herhaaldelijk lezen van de stof. “Ik ben geschokt dat veel gebruikte studiestrategieën zoals het highlighten en herlezen van stukken tekst slechts minimale voordelen blijken te bieden”, aldus onderzoeker John Dunlosky.

Ze onderzochten tevens welke methoden wel goed werkten. Zelfoverhoring, door bijvoorbeeld oefenvragen te maken, en het over langere tijd verspreiden van de leersessies kwamen daarbij als beste uit de bus. Als deze technieken goed worden uitgevoerd, kunnen ze volgens de onderzoekers niet alleen tot verbeterde studieprestaties leiden, maar zijn ze ook bruikbaar bij andere taken in het dagelijks leven.

© Nationale Onderwijsgids / Ype van Woersem

Relevante artikelen

Alles van voortgezet onderwijs
    • Voortgezet Onderwijs

    Wetsvoorstel Toezicht informeel onderwijs gaat vakbond CNV te ver

    31 oktober 2025 om 14:34
    • Voortgezet Onderwijs

    NRO gaat vanaf 2026 verder als Nationaal Kennisinstituut Onderwijs

    31 oktober 2025 om 10:33

Aankomende evenementen

08 Nov
Open dag – alle locaties De Rooi Pannen
  • Noord-Brabant
10 Nov
SURF Onderwijsdagen 2025
  • Zuid-Holland
20 Nov
Leerkrachtendag Burgerschap
  • Noord-Brabant