30 januari 2013 om 12:56
< 1 min lezen

KNAW wil grondige herziening informaticaonderwijs

AMSTERDAM - De Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen (KNAW) heeft in een advies aan het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap de wens kenbaar gemaakt om het informatica-aanbod op middelbare scholen grondig te herzien. Dat meldt het ANP.

Zo pleit de KNAW voor de invoering van een verplicht vak in de onderbouw van havo en vwo. Dit nieuwe vak moet de ‘digitale geletterdheid’ van de scholieren vergroten, om hen zo een beter inzicht te geven in de impact en risico’s van digitale communicatie.

Hoewel de huidige jeugd erg ervaren is in het gebruik van internet en technologie, missen zij volgens de KNAW basisvaardigheden die nodig zijn in een samenleving die steeds meer gedomineerd wordt door dergelijke technologie.

Hogescholen en universiteiten worden daarbij opgeroepen tot het opleiden van een nieuwe lichting docenten die dit nieuwe vak, informatie en communicatie, vorm moet geven. Daarnaast wordt ook het ministerie van Economische Zaken opgeroepen om mee te werken aan deze ontwikkeling.

© Nationale Onderwijsgids / Ype van Woersem

Relevante artikelen

Alles van voortgezet onderwijs
    • Voortgezet Onderwijs

    Rekenkamer tikt Vijfheerenlanden op de vingers om onveilige schoolroutes

    Vandaag om 14:19
    • Voortgezet Onderwijs

    Kerstvakantie van start! Scholen in heel Nederland twee weken dicht 

    19 december 2025 om 15:15

Aankomende evenementen

07 Jan
Informatieavond (ouders) Van Lodenstein College
  • Gelderland
08 Jan
Open dag voor de leerlingen (komst met de basisscholen) Van Lodenstein College
  • Gelderland
09 Jan
Open avond en open dag Katholieke Scholengroep Etten-Leur
  • Noord-Brabant