19 juli 2016 om 16:20
< 1 min lezen

‘DNA toont sterktes en zwaktes op school’

Binnenkort kunnen wetenschappers aan The King’s College in Londen voorspellen wat de schoolprestaties van een kind zijn aan de hand van zijn of haar DNA. De informatie die zich in de DNA bevindt kan bijvoorbeeld aantonen of iemand later in zijn leven te maken krijgt met leerproblemen. Bovendien kan het helpen om bijvoorbeeld ontwikkelingsproblemen te voorkomen. Dat meldt Metro.

Onder andere het doorzettingsvermogen is te voorspellen en educatieve sterktes en zwaktes zijn aan te tonen door DNA-onderzoek, zeggen de onderzoekers. “Wij geloven dat het onderzoeken van iemands DNA uitkomst kan geven. Kinderen kunnen al snel persoonlijke ondersteuning krijgen en dat kan helpen om later ontwikkelingsstoornissen te voorkomen bijvoorbeeld”, zegt professor Robert Plomin. De Britten wijten de verschillende prestaties tussen kinderen voor 10 procent aan het DNA. Geslacht speelt ook een rol, maar in mindere mate.

De onderzoekers willen in de toekomst met alle zekerheid kunnen aantonen waarom iemand het wel goed doet op school en de ander niet. Hiervoor is aanvullend onderzoek nodig. 

Door: Redactie Nationale Onderwijsgids 

Relevante artikelen

Alles van voortgezet onderwijs
    • Basisonderwijs

    Belangrijke mijlpaal in herziening curriculum met laatste kerndoelen

    21 november 2025 om 16:20
    • Basisonderwijs

    Winnaars Gouden Steunpilaar voor onderwijs ondersteunend personeel bekendgemaakt

    21 november 2025 om 08:51

Aankomende evenementen

23 Nov
Voorlichtingsavond ouderen Berechja College
  • Flevoland
25 Nov
Open huis – Stip VSO Utrecht
  • Utrecht
25 Nov
Open huis of kijk- en doemiddagena TalentStad Beroepscollege
  • Overijssel