7 december 2020 om 15:59
< 1 min lezen

‘Directies zetten leraren onder druk om cijfers schoolexamens op te hogen’

De coronacrisis zorgt ervoor dat de resultaten van de schoolexamens in het voortgezet onderwijs behoorlijk tegenvallen. Dit komt niet als een verrassing, aangezien docenten vorige maand al aangaven dat het niet mogelijk was om leerlingen goed voor te bereiden op de examens. Schooldirecties schrikken van de cijfers en vragen in sommige gevallen aan leraren om de cijfers op te krikken. Dit meldt de Algemene Onderwijsbond (AOb), die vindt dat dit “absoluut niet” kan.

“Ik hoorde van een van onze leden dat haar leerlingen gemiddeld een drie op het schoolexamen scoren en dat de directe haar nu vraagt of er bij iedereen twee punten bij kunnen”, vertelt Kim van Strien, hoofdbestuurder van de AOb. “Maar dat is tegen de regels: de normering wordt op haar school vooraf bepaald, niet achteraf.” Van Strien hoort vanuit het hele land verhalen van leraren die onder druk worden gezet om de normen te veranderen. Haar advies is om hier niet aan toe te geven: “De docent gaat over de cijfers. Dat staat in de Wet beroep leraar. Als we de normen nu gaan verlagen ondervinden de kinderen daar straks in het vervolgonderwijs de gevolgen van.”

Coronatijd

Door de coronacrisis zijn leerlingen niet goed voorbereid op de schoolexamens en hebben ze sinds het begin van het schooljaar al moeite met het niveau. De AOb vindt echter niet dat ze daarom paar punten cadeau moeten krijgen op hun examens. “Ik bereid mijn leerlingen voor op een vak, niet op een diploma”, aldus Ben Zwartjes, AOb-hoofdbestuurder en docent natuurkunde. “Want laten we dat niet vergeten: na het eindexamen moeten ze wel door. Als ik ze niet genoeg bagage meegeef, komen ze in het vervolgonderwijs dik in de problemen.”

Centraal examen

Hoe het allemaal precies gaat lopen met die eindexamens is echter nog niet duidelijk. Minister Slob heeft het College voor Toetsen en Examens gevraagd om ‘een passende norm’ te bedenken voor de eindexamens in 2021. Maar dat zou er weer voor kunnen zorgen dat de schoolexamens van een te hoog niveau zijn geweest. “Als het eindexamen versoepeld wordt, was mijn schoolexamen te streng”, zegt Zwartjes. “Dat geeft niks als de leerling slaagt, maar ik wil ook niet dat leerlingen op mijn vak zakken – zeker als ze er niet in gaan doorleren. Dat zijn duivelse dillema’s. Ik lig er echt wakker van.”

Door: Nationale Onderwijsgids

Relevante artikelen

Alles van voortgezet onderwijs
    • Docenten

    Leraren krijgen via nieuwe website meer kansen voor ontwikkeling

    Vandaag om 11:06
    • Docenten

    ECIO publiceert De Staat van Inclusief Onderwijs 2025

    Gisteren om 13:34

Aankomende evenementen

07 Jan
Informatieavond (ouders) Van Lodenstein College
  • Gelderland
08 Jan
Open dag voor de leerlingen (komst met de basisscholen) Van Lodenstein College
  • Gelderland
09 Jan
Open avond en open dag Katholieke Scholengroep Etten-Leur
  • Noord-Brabant