10 januari 2013 om 11:10
< 1 min lezen

Cognitieve prestaties niet beter na drinken energiedrankjes

ENSCHEDE - Van energiedrankjes krijgen veel jeugdigen een opkikker. Maar een energiedrankje drinken heeft geen enkel effect op de cognitieve prestaties van jongeren in het voortgezet onderwijs. Dat blijkt uit een onderzoek van psycholoog Pascal Wilhelm van de vakgroep Instructietechnologie van de Universiteit Twente en drie collega-onderzoekers.

De onderzoekers hielden een onderzoek onder 103 leerlingen op een middelbare school in Overijssel. Onlangs zijn de resultaten van dat onderzoek verschenen in het Tijdschrift voor Psychiatrie.

De onderzoekers gaven drie groepen leerlingen uit de vierde klas van havo en vwo een groot glas energiedrank, limonade of water. De energiedrank en de limonade waren met smaakstoffen onherkenbaar gemaakt. Daarna moesten de deelnemers enkele schriftelijke tests afleggen.

Uit de resultaten bleek geen enkel gunstig effect van de energiedrank. De onderzoekers waarschuwen dat de cafeïne in de energiedrank klachten kan veroorzaken, zoals hoofdpijn en slapeloosheid. Ook zou een hoog gebruik van energiedrank de kans op drugsgebruik verhogen.

Bijzonder aan het onderzoek is dat drie van de vier onderzoekers tijdens het onderzoek zelf nog de middelbare school bezochten.

Via Nieuwsbank.nl

© Nationale Onderwijsgids / Richard Heeres

Relevante artikelen

Alles van voortgezet onderwijs
    • Voortgezet Onderwijs

    Wetsvoorstel Toezicht informeel onderwijs gaat vakbond CNV te ver

    31 oktober 2025 om 14:34
    • Voortgezet Onderwijs

    NRO gaat vanaf 2026 verder als Nationaal Kennisinstituut Onderwijs

    31 oktober 2025 om 10:33

Aankomende evenementen

08 Nov
Open dag – alle locaties De Rooi Pannen
  • Noord-Brabant
10 Nov
SURF Onderwijsdagen 2025
  • Zuid-Holland
20 Nov
Leerkrachtendag Burgerschap
  • Noord-Brabant