9 januari 2019 om 11:31
< 1 min lezen

‘Appen is niet slecht voor taalgebruik’

Appende jongeren schrijven speelser en beknopter, maar dat is niet slecht voor hun spellingsvaardigheden, zegt taalwetenschapper Lieke Verheijen van de Radboud Universiteit in Nijmegen. Zij deed onderzoek naar het taalgebruik in appjes onder scholieren.

Volgens Verheijen is actief gebruik van WhatsApp goed voor spelling in schoolteksten: ”Vooral bij tieners leidt het tot minder spelfouten. En jongeren die sociale media op een actieve en talig creatieve manier gebruiken, schrijven juist schoolteksten van hogere kwaliteit.”

Wie echter alleen maar een beetje andermans appjes ontvangt, gaat wel slechter schrijven ”met name lager opgeleide jongeren”. Ook presteren jongeren die op sociale media vertrouwen op woordvoorspellers en autocorrectie volgens haar slechter op school wat betreft spelling.

Door: ANP

Relevante artikelen

Alles van voortgezet onderwijs
    • MBO

    Onderwijsinstellingen vooralsnog niet geïnteresseerd in nieuwe hightech campus Schiedam

    Vandaag om 15:56
    • MBO

    Firda start opleiding tot doktersassistent voor volwassenen

    Vandaag om 13:42

Aankomende evenementen

07 Jan
Informatieavond (ouders) Van Lodenstein College
  • Gelderland
08 Jan
Open dag voor de leerlingen (komst met de basisscholen) Van Lodenstein College
  • Gelderland
09 Jan
Open avond en open dag Katholieke Scholengroep Etten-Leur
  • Noord-Brabant