4 maart 2022 om 12:45
< 1 min lezen

Verbeteren van begrijpend lezen: de schoolleider als ‘mogelijkmaker’

In een nieuwe publicatie van KPC Groep gaat taalexpert Marjolein van Oenen in op het verbeteren van begrijpend lezen. Haar focus ligt hierbij op de rol van de schoolleider.  

Het onderwijs in begrijpend lezen staat op veel scholen hoog op de agenda. Dat is niet voor niets. Niet alleen zijn er tegenvallende PISA resultaten. Ook vallen er gaten in de leesontwikkeling van leerlingen door de coronamaatregelen.

Het idee moet terrein winnen dat verbeteren van begrijpend leesonderwijs niet alleen op het bord ligt van de leerkracht. Juist voor de schoolleider ligt er een belangrijke rol, stelt Marjolein van Oenen. In een compacte en praktijkgerichte diept Marjolein deze invalshoek verder uit. Ze gaat in op onderwerpen als teamleren, psychologische veiligheid, motivatie, capaciteit en gelegenheid. Verder bevat de publicatie reflectievragen voor de schoolleider en praktische aanbevelingen.

Download hier de publicatie 

Relevante artikelen

Alles van van onze klanten
    • Basisonderwijs

    Doorstroomtoets van Cito vaakst gekozen door basisscholen

    Vandaag om 11:19
    • Basisonderwijs

    Basisschool Nieuwleuzen moet mogelijk stoppen met technieklessen vanwege vrijwilligerstekort

    Vandaag om 09:38

Aankomende evenementen

07 Jan
Informatieavond (ouders) Van Lodenstein College
  • Gelderland
08 Jan
Open dag voor de leerlingen (komst met de basisscholen) Van Lodenstein College
  • Gelderland
09 Jan
Open avond en open dag Katholieke Scholengroep Etten-Leur
  • Noord-Brabant