Veranderende rollen voor sectievoorzitters en vakgroepleiders
De rol van sectievoorzitters in het voortgezet onderwijs verandert ingrijpend. Hun taak reikt allang verder dan het coördineren van vakinhoud. Steeds vaker wordt van hen verwacht dat ze bruggenbouwers, kwaliteitsbewakers en aanjagers van teamontwikkeling zijn. Dat vraagt om nieuwe vaardigheden: van het begeleiden van onderwijsvernieuwing tot het versterken van samenwerking binnen en buiten de sectie.
Dat is geen toeval. Ook de actualiteit vraagt erom. De afgelopen tijd bereikten sociale partners een nieuw cao-akkoord voor het voortgezet onderwijs, met extra aandacht voor werkdruk en professionele ruimte. Tegelijkertijd worden de bekwaamheidseisen voor leraren herijkt, en klinkt de oproep om meer samen te werken aan kwaliteit en ontwikkeling. In die context is de sectievoorzitter onmisbaar: als degene die richting geeft, draagvlak creëert en het team in beweging houdt.
Tegen deze achtergrond verzorgt KPC Groep voor diverse scholen incompany-programma’s voor sectievoorzitters die inspelen op de veranderende taken en verantwoordelijkheden. Na de training weet je hoe je je sectie laat samenwerken als een sterk team, hoe je spanning met leidinggevenden bespreekbaar maakt, en hoe je oog houdt voor welzijn zonder jezelf te verliezen in werkdruk.
Een sectievoorzitter was traditioneel vooral ‘de eerste onder gelijken,’” zegt Walter van den Elsen, programmacoördinator bij KPC Groep. “Veel sectievoorzitters merken dat hun rol snel verandert. Ze coördineren niet langer alleen vakinhoud, maar zijn ook de spil in teamontwikkeling, kwaliteit en vernieuwing.”
Leiderschap voor sectievoorzitters VO
Dit vraagt om leiderschap en het vermogen om verschillende werkstijlen en persoonlijkheden samen te brengen. “Uit allerlei onderzoeken blijkt keer op keer dat teamwerk is cruciaal voor de kwaliteit van het onderwijs,” legt Van den Elsen uit. “Daarom moeten sectievoorzitters leren hoe ze een cultuur van samenwerking en gedeelde verantwoordelijkheid creëren.”
Uitbreidend takenpakket sectievoorzitter
Hoewel het sectievoorzitterschap vaak een informele rol is, neemt het takenpakket toe. Zo worden sectievoorzitters steeds vaker betrokken bij wervingsgesprekken en het inwerken van nieuwe collega’s. “Ze worden geacht om veel op zich te nemen, maar de formele beslissingen blijven bij de schoolleiding,” vertelt Walter. Dit kan leiden tot een spanningsveld tussen sectievoorzitters en hun formele leidinggevenden en zorgen voor conflictstof door overlappende rollen.
Werkdruk en welzijn docenten
Naast leiderschapsvaardigheden moeten sectievoorzitters ook oog hebben voor het welzijn van hun collega’s. “Het is belangrijk dat ze alert zijn op werkdruk en stress binnen het team,” zegt Van den Elsen. “Vooral jongere docenten, die gewend zijn aan teamwerk, hebben baat bij een sectievoorzitter die een veilige en ondersteunende werkomgeving kan bieden.”
Training sectievoorzitters voortgezet onderwijs
In veel scholen krijgen secties steeds meer verantwoordelijkheden. “Scholen evolueren naar leer-werkgemeenschappen,” vertelt Walter. Dat betekent dat er minder top-down wordt aangestuurd en meer verantwoordelijkheid bij de secties wordt neergelegd.” Sectievoorzitters moeten leren balanceren tussen hun dagelijkse taken en hun rol in bredere schoolprojecten. “Onze bijscholing helpt sectievoorzitters om met vertrouwen leiding te geven, hun teams te versterken, en tegelijkertijd de werkdruk beheersbaar te houden,” besluit Walter.
Meer weten over de training?
Bekijk hier het incompany programma voor sectievoorzitters in het VO.
Vragen? Neem contact op met Walter: w.vandenelsen@kpcgroep.nl