Van Dalsteyn tot EuroCollege: de kunst van volhouden
Van Dalsteyn tot EuroCollege en daarna: opvoeding, richting en de kunst van volhouden
Opvoeding en richting: lessen van Dalsteyn
Op het landgoed van Dalsteyn, waar zijn vader als directeur eigenaar een studie-internaat leidde , groeide Edu van de Walle, oprichter van EuroCollege Hogeschool, op. “Ik was het zoontje van de baas,” vertelt hij. “Een jongetje van negen dat overal tussendoor liep, luisterde naar gesprekken, zag hoe jongens begeleid werden richting hun eindexamen. Ik zag hoe mijn vader leiding gaf, grenzen stelde en jongeren hielp hun richting te vinden.”
Orde en ritme
Dalsteyn was geen kostschool met uniformen, maar een warme wereld van orde en ritme. Op tijd eten, op tijd naar bed, werken, sporten, lezen. “Ik reed paard, deed vechtsporten, en leerde doorzetten. Je moet het doen, telkens opnieuw.”
Die omgeving, waarin discipline vanzelfsprekend was, vormt de basis van zijn visie op onderwijs: ontwikkeling begint bij iemand die jou serieus wil laten groeien..
Van geschiedenisstudent tot onderwijsvernieuwer
Na zijn studie internationale betrekkingen en moderne geschiedenis aan de Universiteit Utrecht begon Van de Walle als docent. Later kwam hij terecht bij Luzac College Utrecht, waar particulier onderwijs een heropleving doormaakte. “Het voelde als thuiskomen. Jongeren begeleiden, confronteren, richting geven . Precies wat ik mijn vader had zien doen.” ZIjn Luzac-reis voerde hem langs Arnhem, Breda en Schoten.
De overname en opbouw van EuroCollege
In 1998 nam hij EuroCollege over. Destijds een kleine particuliere school. Hij bouwde het om tot een hogeschool en mbo met een duidelijke aanpak: discipline, verantwoordelijkheid en karakter als fundament.
De geest van Dalsteyn leeft voort in EuroCollege: kleinschaligheid, structuur, nabijheid en hoge verwachtingen. “Veeleisendheid is een vorm van respect,” zegt hij. “Wie iemand serieus neemt, laat hem niet verslappen.”
De filosofie achter EuroCollege: vrijheid door discipline
Van de Walle gelooft niet in vrijblijvendheid. “Vrijheid is pas waardevol als ze is verdiend. De cultuur op EuroCollege is stevig maar eerlijk. Studenten leren dat deadlines heilig zijn, dat je op tijd komt, dat je niet wegloopt voor verantwoordelijkheid. Dat klinkt ouderwets, maar het maakt mensen sterk.”
Deze aanpak past bij zijn motto: Rise Beyond Yourself. Overstijg gemak, angst en middelmatigheid. “Het is geen slogan, het is een opdracht. Groei boven jezelf uit, omdat je dat verschuldigd bent aan je eigen potentieel.”
De denkers die zijn visie vormden
Zijn manier van denken is geworteld in een canon van denkers die allemaal één boodschap delen: groei begint bij zelfdiscipline.
Napoleon Hill, auteur van Think and Grow Rich, leerde hem dat succes begint in het denken.
Viktor E. Frankl, psychiater en auteur van Man’s Search for Meaning, liet zien dat wie een ‘waarom’ heeft, elk ‘hoe’ kan verdragen.
Marcus Aurelius, Romeins keizer en stoïcijn, inspireerde hem met de gedachte dat beheersing de kern van vrijheid is.
Frank Furedi, socioloog en auteur van Wasted: Why Education Isn’t Educating, waarschuwde dat opvoeders jongeren tekortdoen door ze te pamperen.
EuroCollege als way of life
EuroCollege is meer dan een school. De dagen zijn lang, de begeleiding intensief en de docenten komen uit de praktijk. “Lesgeven is hier optreden,” zegt Van de Walle. “Je bent aanwezig, met energie en overtuiging. Studenten voelen het meteen als je er niet bent.”
De opleidingen zijn versneld en praktijkgericht. Theorie en praktijk lopen in elkaar over via projecten en het Senior Project, waarin studenten werken met echte opdrachtgevers. “Daar zie je het gebeuren,” zegt hij. “Studenten ontdekken dat ze meer kunnen dan ze dachten. Dat is de essentie van onderwijs.”
Stevigheid als vorm van menselijkheid
Van de Walle erkent dat zijn aanpak niet voor iedereen is. “Soms vraag ik me af of stevigheid nog past in deze tijd. Maar zonder weerstand ontstaat geen kracht. Het Nederlandse onderwijs is aan het afglijden. Jongeren verdienen eerlijkheid. Ze moeten leren dat niet alles vanzelf gaat.”
Zijn helden zijn mensen met littekens, niet met slogans. Churchill, Jacob Gelt Dekker, Steve Jobs, Richard Branson: “Ze hadden allemaal één eigenschap: doorzetten. Niet klagen, niet wachten, doorgaan.”
Curaçao: onderwijs met horizon
Zijn nieuwste droom is EuroCollege Curaçao. “Curaçao heeft enorm veel jong talent, maar te weinig kansen. We willen daar een fonds opzetten waarmee lokale studenten een beurs kunnen krijgen. Als je elk jaar vijftien afgestudeerden aflevert met de EuroCollege-mentaliteit, verander je een eiland.”
De erfenis van karakter
Na decennia in het onderwijs blijft hij standvastig in zijn overtuiging: onderwijs is karaktervorming.
Hij glimlacht. “Een diploma is tijdelijk. Mentaliteit is blijvend. Dat heb ik geleerd als kind op Dalsteyn en dat geef ik elke dag door.”