“Kleine interventies maken een groot verschil in de klas”
Sandra van der Linden werkt in het voortgezet speciaal onderwijs (vso) bij Parcours Tilburg. Onlangs volgde de vakdocent Groen de training Executieve Functies van KPC Groep, verzorgd door Manon Arts.
“Wat me vooral bijbleef, is dat je leerlingen echt bewust kunt maken van wat ze doen,” vertelt Sandra. “Door kleine oefeningen en spelvormen leren ze hun aandacht, planning en emoties te reguleren. Het gaat erom dat ze zelf merken welke keuzes en strategieën werken.”
Tijdens de training kreeg Sandra concrete tools aangereikt die haar helpen structuur en overzicht te bieden, zowel in individuele begeleiding als in groepsactiviteiten. Van korte spelletjes tot eenvoudige opdrachten die focus en planning stimuleren bij leerlingen.”
“Ik merk dat leerlingen beter begrijpen wat ze aan het doen zijn en waarom dat helpt. Emotieregulatie is bij ons misschien wel de grootste uitdaging. Juist daarom zijn die kleine oefeningen zo waardevol.”
Grip op leren door simpele routines
De training in Utrecht bracht deelnemers uit verschillende onderwijscontexten samen. “Een van de waardevolle momenten vond ik het verhaal van een docent uit het voortgezet onderwijs,” vertelt Sandra. “Zij beschreef hoe ze met heel simpele routines en korte reflectievragen leerlingen helpt om grip te krijgen op wat ze doen. Het was inspirerend om te horen hoe zulke kleine interventies al verschil kunnen maken. Je ziet dan dat iedereen met dezelfde principes werkt, maar in heel andere contexten.”

Executieve functies in een digitale tijd
“Ik kwam niet blanco binnen,” zegt Sandra. “Het belang van executieve functies zag ik al jaren geleden in de groep. De training gaf vooral verdieping en bevestiging van wat ik in de praktijk al lange tijd herken.”
Dat belang wordt volgens Sandra alleen maar groter. In een gedigitaliseerde wereld, waarin sociale media en continue prikkels het concentratievermogen steeds meer onder druk zetten, vraagt aandacht vasthouden om extra ondersteuning.
Juist daarom vindt Sandra het zo waardevol om leerlingen bewust te maken van hun eigen handelen. “Het gaat niet alleen om wat je als docent doet,” legt ze uit. “Het draait erom dat leerlingen begrijpen waarom ze iets doen, welke keuzes ze maken en wat het effect daarvan is. Als ze dat leren zien, werken ze veel zelfstandiger en bewuster.”
Op 19 maart organiseert KPC Groep een nieuwe open training. Een kans voor docenten en ondersteuners om praktische tools te ontdekken en leerlingen bewuster te maken van hun eigen leerproces. De training kan ook geheel op maat voor je schoolteam worden verzorgd.