28 april 2022 om 07:18
< 1 min lezen

Kennisbundel De zeven pijlers van onderwijs in begrijpend lezen

Zorgen dat kinderen met begrip kunnen lezen is waarschijnlijk de belangrijkste opdracht van het onderwijs. Zonder deze vaardigheid zijn kinderen niet in staat te leren van teksten. Daardoor kunnen zij niet alleen onvoldoende meedoen op school, maar kunnen ze ook niet voluit deelnemen aan de huidige informatiesamenleving.

BEGRIJPEND LEZEN IS COMPLEX PROCES

Maar, wat is leesbegrip eigenlijk? Hoe komt het tot stand? En, hoe kunnen leraren het leesbegrip van hun leerlingen bevorderen? Begrijpend lezen is een complex proces, waar vele factoren op van invloed zijn. Onderzoekers hebben zich vaak gespecialiseerd in een van die factoren. Ze richten zich bijvoorbeeld op de rol van achtergrondkennis, het belang van leesstrategieën of de invloed van motivatie. De beschikbare kennis is daardoor versnipperd.

KENNIS OVER LEESBEGRIP GEBUNDELD

In De zeven pijlers van onderwijs in begrijpend lezen is deze kennis gebundeld, onder redactie van Thoni Houtveen en Roel van Steensel. Leesexperts uit Nederland en Vlaanderen geven inzicht in theorie over, onderzoek naar en praktische toepassing van essentiële elementen van onderwijs in begrijpend lezen. In het slothoofdstuk wordt duidelijk hoe de factoren kunnen worden geïntegreerd. Aan de hand van zeven ‘pijlers’ wordt een fundament gelegd voor effectief onderwijs in begrijpend lezen.

Download hier gratis de kennisbundel De zeven pijlers van onderwijs in begrijpend lezen (2022).

Relevante artikelen

Alles van van onze klanten
    • Basisonderwijs

    Kindcentrum De Blieken opent ANWB Verkeersplein

    Gisteren om 15:00
    • Basisonderwijs

    NPO Zapp zet zich met campage Stip it in tegen pesten

    Gisteren om 13:38

Aankomende evenementen

22 Sep
Webinar ‘Burgerschapsbeleid in de praktijk’
  • Utrecht
24 Sep
Nederlands Congres Schoolaanwezigheid 2025
  • Gelderland
24 Sep
Opleiding: Spanningen op school
  • Utrecht