Hoe je kunsteducatie kan verrijken binnen het mbo
Voor docerend Nederland is het geen onbekend probleem: binnen het curriculum van het mbo is er weinig tot geen plek voor cultuur- en kunsteducatie. En dat is zonde! Want juist door kunst- en cultuureducatie aan te bieden, stimuleer je als school en docent de persoonlijke ontwikkeling van de student.
Waarom is kunsteducatie belangrijk?
Kunsteducatie (en cultuureducatie) heeft een belangrijke rol binnen het onderwijs. Het stimuleert namelijk de ontwikkeling van vaardigheden van studenten. Tegelijkertijd versterkt het de sociaal-emotionele ontwikkelingen van een student.
Ontwikkeling van vaardigheden
Kunsteducatie biedt studenten de ruimte om zichzelf en eventuele gevoelens te uiten door bijvoorbeeld kunst, drama, muziek of dans. Hierdoor wordt de creativiteit en expressie van studenten gestimuleerd. Daarnaast motiveert kunsteducatie goed naar het werk van medestudenten en zichzelf te kijken, waardoor reflectie en analyserend vermogen versterkt wordt. En, in het algemeen motiveert kunsteducatie de student om creatief te kijken naar (complexe) vraagstukken. Hierdoor wordt het probleemoplossend vermogen ook nog eens aangepast.
Sociaal-emotionele ontwikkeling
Kunsteducatie spreekt ook de emotionele intelligentie van een student aan. Door middel van diverse kunstvormen, denk aan schrijven, schilderen en muziek maken, kunnen studenten op een veilige manier hun emoties ontdekken, ervaren en ook nog eens uiten. Op zijn beurt motiveert dit medestudenten om te luisteren naar hun klasgenoot en versterkt dit dus het empathisch vermogen.
Zo stimuleer je kunsteducatie binnen het mbo
Er zijn veel verschillende manieren waarop kunsteducatie versterkt kan worden. Hierbij kun je denken aan bijvoorbeeld een bezoek aan een museum bij jouw mbo-school in de buurt. Of, bezoek eens een filmhuisfilm met jouw studenten.
Naast deze ‘standaard’ activiteiten om kunsteducatie te motiveren binnen de school, zijn er ook veel organisaties die diverse cursussen, workshops mbo of cultuurdagen organiseren voor jouw mbo-klas of mbo-school. Voorbeelden van deze projectdagen zijn bijvoorbeeld dagen waarop jouw klas of school gezamenlijk werkt aan een theaterstuk. Zo leren jouw studenten een thema te onderzoeken en deze vorm te geven in scènes. Daarnaast staat natuurlijk het creatieve proces centraal, waarbij expressiviteit ontwikkeld wordt in fysiek, mimiek, lichaams- en podiumbewustzijn. Aan het einde van de dag weten studenten hoe een voorstelling wordt opgebouwd, hebben ze hun eigen expressie ontdekt, hebben ze empathie voor hun klasgenoten en is de verbinding onder studenten versterkt.
Waar moet je op letten bij partners voor kunsteducatie in het mbo?
Aangezien kunst- en cultuureducatie niet een standaard plek heeft binnen het curriculum wordt er vaak samengewerkt met externe partners. Zij bieden diverse projecten mbo aan binnen het onderwijs. Er zijn echter veel van deze partners, dus hoe kies je als docent of directie nou de goede partner?
Allereerst is het handig om een partner uit te kiezen die bij jou in de buurt actief is. Een educatiepartner die gespecialiseerd is in kunsteducatie in Amsterdam is voor een school in Zuid-Limburg bijvoorbeeld niet heel helpend. Let wel, er zijn veel kunsteducatiepartners die inmiddels naar jouw klas of school toekomen. Ze passen hun aanbod, workshops en projectdagen aan aan jouw wens, doelgroep en achtergrond.
Ten tweede is het belangrijk om het aanbod goed te vergelijken. Kijk of de partner daadwerkelijk een leuk en vernieuwend aanbod heeft. Er zijn veel educatiepartners die een standaardaanbod aan kunsteducatie hebben, zonder deze zelf te vernieuwen of hun aanbod te verruimen.
Als allerlaatste raden we je aan om goed te kijken of de educatiepartner ervaring heeft in het onderwijs, en of ze hun workshops zowel voor één klas als studiebreed aanbieden. Zo kan je namelijk kunsteducatie een prominentere plek geven binnen het onderwijs van jouw studenten!