7 december 2012 om 12:42
< 1 min lezen

‘Teacher communities nodig voor verbinding onderzoek en praktijk’

DEN HAAG - Uit twee onderzoeken van prof. dr. Jules Pieters en dr. Joke Voogt van de Universiteit Twente blijkt dat lokale samenwerking tussen wetenschappelijk onderzoekers en docenten uit de praktijk leidt tot bruikbare kennis voor de onderwijspraktijk. Dat meldt de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO).

In de onderzoeken werd gekeken naar manieren waarop nieuwe kennis over onderwijs ontstaat. Zowel samenwerking in kennisgemeenschappen, of ’teacher communities’, als ontwerponderzoek (design based research) bleken te leiden tot een goede wisselwerking tussen onderwijs en praktijk. Een belangrijke voorwaarde daarbij was een gelijkwaardige samenwerking tussen praktijkexperts en onderzoekers.

De verschillen in de aanpak van de twee groepen kunnen leiden tot meer gefundeerde wetenschappelijk kennis over onderwijzen en leren. “Docenten willen vooral graag een praktisch probleem oplossen. Onderzoekers kunnen daarbij helpen en bovendien de docenten stimuleren om de eigen specifieke situatie te ontstijgen en naar het grotere geheel te kijken”, aldus Pieters.

© Nationale Onderwijsgids / Ype van Woersem

Relevante artikelen

Alles van universiteit
    • Universiteit

    Samenwerking om studiesucces Caribische studenten te vergroten is verlengd tot eind 2028

    Vandaag om 14:16
    • Universiteit

    Universiteitsgebouw Den Haag dagenlang gesloten vanwege een vergissing

    Vandaag om 11:57

Aankomende evenementen

08 Nov
Open dag – alle locaties De Rooi Pannen
  • Noord-Brabant
10 Nov
SURF Onderwijsdagen 2025
  • Zuid-Holland
20 Nov
Leerkrachtendag Burgerschap
  • Noord-Brabant