25 juni 2012 om 17:16
< 1 min lezen

Strikter onderwijs bij anatomiepracticum effectiever

AMSTERDAM - De gebruikelijke onderwijsvorm waarbij geneeskundestudenten hun tijd tijdens het anatomiepracticum naar eigen inzicht mogen invullen, blijkt veel minder effectief te zijn dan wanneer zij onder strikte begeleiding werken, zo meldt het Nederlands Tijdschrift voor Geneeskunde. 

Wetenschappers van de Radboud Universiteit Nijmegen onderzochten 360 tweedejaars studenten geneeskunde die een anatomiepracticum van 1,5 uur over de hand volgden.

De helft van de groep was zelf verantwoordelijk voor wat hij met de aangeboden preparaten met de bijbehorende handleiding deed, terwijl de andere helft de leerstof met uitgebreide instructies voorgeschoteld kreeg.

Na acht maanden was de score op de toets van de ‘strikte’ groep hoger (gemiddeld 4,93 van de 12 vragen juist) dan de ‘vrije’ groep (3,80 van de 12). Die eerste groep gaf ook aan dat zij de nieuwe onderwijsmethode prettiger vonden dan de onderwijsvorm die studenten tijdens het anatomiepracticum gebruikelijk krijgen.

© Nationale Onderwijsgids / Martijn Keitz

Relevante artikelen

Alles van universiteit
    • Universiteit

    Christelijke studentenvereniging Ichthus weigert spreker vanwege standpunten over Israël

    Vandaag om 15:16
    • Universiteit

    Onderwijsminister Moes wil verplichte stagevergoeding voor alle studenten

    Vandaag om 11:56

Aankomende evenementen

29 Oct
Jaarcongres Traumasensitief onderwijs
  • Noord-Holland
10 Nov
SURF Onderwijsdagen 2025
  • Zuid-Holland
20 Nov
Leerkrachtendag Burgerschap
  • Noord-Brabant