Normal_11912

AMSTERDAM - De basisschool is een vruchtbare bodem voor het ontwikkelen van ondernemerschapsvaardigheden. Dit blijkt uit het onderzoek 'The effect of early entrepreneurship education' van het Amsterdam Center for Entrepreneurship (ACE), dat op woensdag 30 mei is aangeboden aan Hare Koninklijke Hoogheid Prinses Máxima.

Mirjam van Praag, Randolph Sloof en Laura Rosendahl Huber van de Universiteit van Amsterdam en ACE deden de afgelopen twee jaar onderzoek naar de effecten van het lesprogramma van BizWorld. Dit lesprogramma wordt wereldwijd gebruikt om ondernemende kennis en vaardigheden te ontwikkelen bij leerlingen van groep 8 van de basisschool. De onderzoekers keken naar de ontwikkeling van ondernemerschapskennis en -vaardigheden bij ruim 2500 leerlingen van 65 verschillende basisscholen in Nederland.

De onderzoekers van ACE, een samenwerkingsverband van de Vrije Universiteit Amsterdam, de Universiteit van Amsterdam, de Hogeschool van Amsterdam en de Hogeschool Inholland, concluderen dat het ondernemerschapsonderwijs een positief effect heeft op de ondernemende vaardigheden van de aan het lesprogramma deelnemende leerlingen. Zelfvertrouwen, prestatiegerichtheid, risicobereidheid, doorzettingsvermogen, analytisch vermogen, pro-activiteit en creativiteit namen toe. Onderzoek heeft aangetoond dat deze vaardigheden een positief effect hebben op het succes van ondernemers.

© Nationale Onderwijsgids / Martijn van Noppen