Normal_8159

TILBURG - Tijdens de viering van het 84-jarig bestaan van Tilburg University en het 25-jarig bestaan van de aan de universiteit gelieerde TiasNimbas Business School, is donderdag een eredoctoraat verleend aan Hoogleraar Organizational Behavior Jeffrey Pfeffer van Stanford University.

Ook werden prijzen uitgereikt voor de beste onderwijsinnovatie en de beste masterscripties van Tilburg University van het afgelopen jaar.

Prof. dr. Jeffrey Pfeffer is een van de belangrijkste denkers binnen het vakgebied Human Resource Management (HRM). Naast vele publicaties die bijdroegen aan de vaststelling van best practices, leverde hij essentiёle bijdragen aan de toepassing van wetenschappelijke kennis in de praktijk, aldus hoogleraar Jaap Paauwe van Tilburg University in zijn laudatio.

Woorden en taal
De winnaar van de research masterthesisprijs (4000 euro) is Veronique Verhagen van de Tilburg School of Humanities, voor de thesis Individual differences in entrenchment of multi-word units, die beloond werd met een 10. De thesis gaat over het verschijnsel dat veel woorden in taal steeds samen voorkomen.

Veronique onderzocht of er verschil is in de sterkte waarmee deze woordcombinaties in de hoofden van mensen zitten en waardoor deze eventuele verschillen verklaard kunnen worden. Ze heeft daarvoor een relatief nieuwe methode in de taalkunde geïntroduceerd.

Amerikaanse innovatie
De eerste prijs voor de masterthesis (4000 euro) ging naar Martijn Goossen van de Tilburg School of Economics and Management. Hij schreef de thesis The effects of knowledge base characteristics and dynamics upon firm performance in technical innovation: evidence from the North-American semiconductor industry.

Goossen voerde een analytisch sterke en creatieve analyse uit van factoren die bijdragen aan innovatie in 825 Noord-Amerikaanse bedrijven in de halfgeleiderindustrie.

Onderwijsinnovatie
De eerste prijs voor onderwijsinnovatie werd toegekend aan de Extended Master Organisation Studies. Deze master laat studenten werkervaring opdoen in een organisatie, waarnaast ze de empirische basis voor hun masterthesis te verstevigen en het tijdens de studie geleerde in de praktijk brengen. Bedenker van deze extended master is universitair docent dr. Joerg Raab.

© Nationale Onderwijsgids