Normal_4391

Dit jaar proberen een recordaantal van elf Nederlandse scholieren- en studententeams tijdens de Shell Eco-marathon zo zuinig mogelijk te rijden in een zelfgemaakt voertuig. De TU Delft is één van de deelnemende teams.

Tijdens de Europese finale in het Duitse Lausitz op 26 tot 28 mei presenteren zij hun nieuwste waterstofauto: Ecorunner 3. De voorganger, Ecorunner H2, is houder van het Nederlands record.

"Het is gewoon een verslaving. Niet alleen voor ons, maar ook voor de professoren bij wie we altijd naar binnen mogen lopen voor naslagwerken of advies. Dit project opent boeken die normaal gesloten blijven," aldus teamlid Philip Rabe.

Hard werken
Of ze het aan hun stand zijn verplicht of niet, het team achter de Eco-Runner 3 heeft alles helemaal zelf ontworpen. Van de aerodynamica tot aan de aandrijflijn.

"Dit zijn enkele voorbeelden van de belangrijkste innovaties die we ontwikkeld hebben," aldus Thijs Bouquet de enthousiaste, teammanager van het Eco-Runner Team Delft.

"Zelf dingen ontwerpen geeft een kick. Hierdoor halen we gemakkelijk 50 werkuren per week." Ook 's avonds en in de weekenden gaat het werk door. Het team spreekt dan over nieuwe ideeën en hakt belangrijke knopen door. "

Zo ontstond laatst het ingenieuze idee om de functie van coureur toe te vertrouwen aan het 'stuurtje' (de stuurman/vrouw) van een Delftse roeivereniging," zegt Thijs.

Record
Het team streeft er naar om het Nederlandse record van de Eco-Runner H2 te gaan verbeteren door omgerekend 1 op 3000 kilometer te gaan rijden. Dit is ongeveer 750 kilometer meer dan het huidige record van de Eco-Runner H2.

Als de resultaten van de windtunneltest kloppen, kan er zelfs een gooi naar het wereldrecord gedaan worden."Dit gaat wellicht niet in één jaar lukken, maar met deze nieuwe start is nu al een goede basis gelegd voor de volgende jaren," zegt Thijs. "Je kunt heel zuinig rijden door dingen écht, écht goed aan te pakken."

De Europese editie van de Shell Eco-marathon wordt dit jaar voor de 27e keer gehouden. Aan de competitie op het circuit van EuroSpeedway Lausitz in Duitsland doen uit 26 landen 222 teams mee. Nederland heeft op 26 tot 28 mei met elf teams een recordaantal deelnemers aan de start.