True Price-experiment met koffie van AH To Go bij universiteiten afgerond

Albert Heijn heeft de eerste fase van de proef met True Price bij drie AH To Go-locaties afgerond. Op de website van Albert Heijn wordt er een inkijkje gegeven in de resultaten. Van alle klanten die bij die specifieke AH To Go-locaties koffie kochten, koos 15 procent ervoor om ‘de echte prijs’ voor hun kop koffie te betalen. Van de klanten die koffie kochten met plantaardige melk, besloot 31 procent om de echte prijs te betalen. Dat meldt FoodPersonality. 

In april kondigde de Albert Heijn aan dat ze een ‘True Price’-experiment met de koffie gingen doen. Dat gebeurde bij drie AH To Go-locaties: op het hoofdkantoor van Albert Heijn in Zaandam, op de campus van de Wageningen Universiteit en op de campus van de Rijksuniversiteit in Groningen.

Verkoopresultaten 

36 procent van de klanten gaf eerder aan ‘de echte prijs’ te betalen en 20 procent zei voor een andere koffie te gaan na het zien van ‘de echte prijs’. De verkoopresultaten laten echter iets anders zien. In de praktijk koos namelijk 15 procent van de klanten ervoor om ‘de echte prijs’ te betalen. De Albert Heijn zag klanten op basis van de verkoopdate geen switch maken naar een ander type koffie.

Door: Nationale Onderwijsgids / Femke van Arendonk