Hanze en RUG ontwikkelen imagomonitor voor Nationaal Programma Groningen

De Hanzehogeschool Groningen gaat, in samenwerking met de Rijksuniversiteit Groningen en adviesbureau For the Love of Place, een imagomonitor ontwikkelen voor het Nationaal Programma Groningen. Met deze monitor, met een looptijd van tien jaar, wil het Nationaal Programma Groningen nagaan hoe het imago van Groningen onder de eigen bevolking en bedrijven én bij van de rest van Nederland zich ontwikkelt gedurende de looptijd van het programma, en daarna. Dit meldt Hanzehogeschool.

De onderzoekers van de drie instituten ontwikkelen samen een nieuwe meetmethode die vervolgens beschikbaar wordt voor iedereen. De eerste uitkomsten van de imagomonitor worden eind dit jaar al verwacht. 
 

De onderzoekers

Marklinq, de onderzoeksgroep van het lectoraat Marketing & Ondernemen van de Hanzehogeschool gaat het onderzoek en de uitvoering van de monitor leiden. De betrokken onderzoekers zijn Karel Jan Alsem (Lector Marketing & Ondernemen, Hanzehogeschool Groningen), Jan Wever (docentonderzoeker Marklinq), Sierdjan Koster (Universitair Hoofddocent Economische Geografie, Rijksuniversiteit Groningen), en Martin Boisen (Eigenaar/adviseur, For the Love of Place).
 

Imago én economisch effect

Volgens de onderzoekers is het uniek dat bij zo'n groot programma niet alleen economische effecten als doel worden gesteld, zoals brede welvaart, maar ook imago-effecten. "Een goede keus want het imago van Groningen speelt een grote rol in beslissingen van mensen en bedrijven om naar Groningen te komen. En ook bij de huidige bewoners wordt hun trots mede bepaald door hoe mensen over Groningen denken.", aldus lector Karel Jan Alsem.
 
Door: Nationale Onderwijsgids