Normal_erasmus_universiteit_rotterdam

Erasmus Universiteit Rotterdam introduceert haar eerste multidisciplinaire, internationale Honours Programme voor masterstudenten:‘Tackling Inequalities’. De opleiding gaat in februari 2019 van start en biedt achttien masterstudenten op deze manier unieke toegang tot de drie thema's van academische expertise aan de Erasmus Universiteit: Dynamics of Inclusive Prosperity, Smarter Choices for Better Health en Vital Cities and Citizens. Dit meldt Erasmus Universiteit.

Het Honours Programme ‘Tackling Inequalities’ biedt masterstudenten een exclusieve interdisciplinaire kans om ongelijkheid op allerlei gebieden te onderzoeken. Zij gebruiken wetenschappelijke kennis om de ongelijkheid in Rotterdam, bijvoorbeeld op het gebied van economische kansen, sociale mobiliteit, schone lucht, gezondheidszorg, onderwijs en cultuur aan te pakken en oplossingen ervoor te zoeken.
 
Ongelijkheid is niet alleen een relevante wetenschappelijke ingang tot ‘Dynamics of Inclusive Prosperity’, ‘Smarter Choices for Better Health’ en ‘Vital Cities and Citizens’ - de drie Erasmus Initiatives die in 2016 werden geïntroduceerd. Het is ook een nijpend maatschappelijk, cultureel en economisch probleem, zoals blijkt uit de Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen van de Verenigde Naties (United Nations Sustainable Development Goals).
 
Het programma biedt plaats aan achttien studenten die zijn ingeschreven voor een masteropleiding aan de EUR. Het eerste deel van de opleiding bestaat uit een reeks masterclasses waarin wetenschappers de onderzoeksvragen, theoretische kaders, empirische pogingen en methoden bespreken die kenmerkend zijn voor de benadering van hun thema om ongelijkheid aan te pakken. In het tweede deel worden de studenten verdeeld over drie interdisciplinaire teams. Onder leiding van een wetenschapper maakt elk team een onderzoeksplan voor het verzamelen en analyseren van gegevens en het verkrijgen van inzichten en advies om een bepaald type ongelijkheid in Rotterdam aan te pakken. Vervolgens voeren ze dit plan uit.
 
Gedeeltes van de gegevens kunnen worden verzameld tijdens een teamonderzoek van twee tot drie weken in het buitenland, bijvoorbeeld in een stad waar ongelijkheid met succes is bestreden of op een plek waar relevante kennis over de aanpak van ongelijkheid wordt gegenereerd. De drie teams maken een eindpresentatie (bijvoorbeeld een MOOC, podcast of documentaire). Voor deze productie werken alle achttien studenten samen. Ze doen dat in het nieuwe Education Lab en Community for Learning and Innovation.
 
Door: Redactie Nationale Onderwijsgids