Topstudenten geven hun beste tip voor het schrijven van een scriptie

Onlangs vond wederom de Student Research Conference plaats, waar bijna zestig geselecteerde studenten uit alle windhoeken van Nederland hun bacheloronderzoek presenteerden. Studenten van het UU Skills Lab reisden naar de conferentie af om de beste tips voor het schrijven van een scriptie te verzamelen. Dit meldt het Digitaal Universiteitsblad DUB.

De conferentie stond dit jaar in het teken van bacheloronderzoek van jong wetenschappelijk talent. Bijna honderd studenten hadden hun scripties opgestuurd naar de Review Committee, waarvan er uiteindelijk iets minder dan zestig zijn geselecteerd. Een professionele jury heeft tijdens de conferentie Research Awards uitgereikt verdeeld over vier categorieën: Humanities & Law, Economics & Social Sciences, Natural & Biomedical Sciences en Applied Sciences.

De reporters van het UU Skills Lab hebben bij de conferentie enkele belangrijke tips voor het schrijven van een scriptie achterhaald.
Kerrewin van Blanken van University College Utrecht won de ‘Best Researcher Award’ in de categorie Humanities & Law. Volgens Kerrewin is het vooral belangrijk om een supervisor te vinden die bij je past.
Hugo Hanema, student psychologie, raadt aan om bullet points per alinea op te schrijven. “Kijk per alinea wat je wilt zeggen, schrijf dit in een aantal puntjes op en ga daarna pas echt zinnen formuleren.”
Simon de Jong vertelt dat je het schrijven van een scriptie vooral moet zien als iets leuks, en niet als een verplichting. “Je scriptie is eigenlijk een soort van meesterproef, zoals je die vroeger had bij ambachten. Je laat simpelweg zien dat je de stof die je hebt geleerd kunt toepassen,” aldus Simon, die Liberal Arts & Sciences studeert.
Nils van de Ven, student geneeskunde en psychologie, raadt aan om gewoon dingen op te schrijven. “Vaak vind je het dan de volgende dag helemaal niks en verwijder je het weer. Maar je geeft hierdoor wel vorm aan je gedachten en uiteindelijk komt er dan wel een keer iets goeds uit”.

Door: Redactie Nationale Onderwijsgids