13 juni 2017 om 14:14
< 1 min lezen

‘Doelen stellen belangrijk voor vaardigheden en academische prestaties’

Het stellen van doelen bevordert prestaties en geluk. Ook in het onderwijs zou dit gegeven meer een plek moeten krijgen. Met ikigai, een Japanse manier om doelen te stellen, zullen de vaardigheden en academische prestaties van studenten toenemen. Dit betoogt prof.dr. Michaéla Schippers in haar inaugurele rede op vrijdag 16 juni. Dit meldt Erasmus Universiteit Rotterdam.

De term ikigai komt oorspronkelijk uit Japan en betekent bestaansrecht. Het legt de nadruk op voldoening halen uit je leven door middel van zelfregulerend gedrag. Daarbij hoort reflectie en het stellen van persoonlijke doelen om richting of doel aan het leven te geven. Schippers onderzocht het stellen van doelen onder 4800 studenten aan de Rotterdam School of Management. Wat bleek, niet alleen het welzijn van studenten verbeterde, ook de academische prestaties gingen met ruim 20 procent omhoog. Daarnaast werd de prestatiekloof tussen mannen en vrouwen en tussen studenten van verschillende nationaliteiten ook kleiner. En deze effecten bleken blijvend te zijn.  
 
Michaéla Schippers aanvaardt op 16 juni 2017 het ambt van bijzonder hoogleraar Behaviour and Performance Management vanwege het Erasmus Trustfonds. Haar huidige onderzoek is gericht op teamreflexiviteit, teamdiversiteit en teamleiderschap en het gebruik van een interventie voor het stellen van doelen om academische prestaties te verbeteren. 
 
Door: Redactie Nationale Onderwijsgids

Relevante artikelen

Alles van universiteit
    • HBO

    CDA en VVD sluiten bezuinigen op onderwijs niet uit

    Gisteren om 14:25
    • HBO

    Weekend van de Wetenschap 2025 trekt ruim 115.000 bezoekers

    6 oktober 2025 om 16:07

Aankomende evenementen

29 Oct
Jaarcongres Traumasensitief onderwijs
  • Noord-Holland
10 Nov
SURF Onderwijsdagen 2025
  • Zuid-Holland
20 Nov
Leerkrachtendag Burgerschap
  • Noord-Brabant