Normal_college__studenten__collegezaal__studie

De komst van de tweejarige masteropleiding Spatial Engineering bij de faculteit ITC is een stap dichterbij door een positief besluit van de Minister van Onderwijs over de zogeheten Macrodoelmatigheid. Dat besluit werd deze week genomen door de minister, na advisering door de Commissie Doelmatigheid Hoger Onderwijs (CDHO). Indien ook het NVAO, de Nederlands-Vlaamse Accreditatieorganisatie, het instellen van de nieuwe opleiding goed keurt, kan de studie in 2017 voor het eerst worden aangeboden. Dat meldt Universiteit Twente.

De master Spatial Engineering is uniek voor Nederland en sluit nauw aan op de vraag vanuit het bedrijfsleven. Het ITC onderzocht in de afgelopen periode met een werkveldcommissie de behoeften en kansen vanuit de markt voor de opleiding. Daaruit bleek nadrukkelijk de wens van het (inter)nationale bedrijfsleven naar hoog opgeleide technici die ook sociale en sociaaleconomische kennis kunnen inbrengen.

Studenten van de Master Spatial Engineering houden zich bezig met complexe vraagstukken zonder simpele voor de hand liggende oplossingen, zogeheten wicked problems: bijvoorbeeld rond het gebruik van natuurlijke hulpbronnen als water, energie en voedsel, de catastrofale gevolgen van natuurrampen en de impact van demografische ontwikkelingen op mens en natuur.

De volgende stap is het verkrijgen van een positief besluit bij de toets van nieuwe opleidingen door NVAO, de Nederlands-Vlaamse Accreditatieorganisatie, en uiteindelijk de registratie van de opleiding in het CROHO. Wanneer dit positief verloopt, kan de opleiding in 2017 starten.

Voor het ITC is het aanbieden van een initieel masterprogramma een primeur. Dit betekent dat Nederlandse en Europese studenten deze opleiding, mits ze aan de door de overheid gestelde voorwaarden voldoen, tegen het wettelijk tarief kunnen studeren. Op dit moment is het aandeel Europese en Nederlandse studenten laag. Een grotere instroom van Europese studenten betekent voor het ITC een versterking van haar rol als internationaal kennisknooppunt in het ruimtelijke domein.

© Nationale Onderwijsgids