Logo_tilburg_university_logo

Prof. dr. Chijs van Nieuwenhuizen is per 1 mei benoemd tot bijzonder hoogleraar op de leerstoel Transformeren voor de Jeugd. Prof. dr. Rudi te Velde is per 1 mei 2016 benoemd tot bijzonder hoogleraar op de leerstoel ‘Wijsbegeerte van Thomas van Aquino in relatie tot het Hedendaagse Denken’ bij Tilburg School of Catholic Theology. Dat meldt Tilburg University.

De leerstoel Transformeren voor de Jeugd is ingebed in Tranzo, het wetenschappelijk centrum voor zorg en welzijn aan Tilburg University, en binnen Tranzo verankerd in de Academische Werkplaats Jeugd. De nieuwe leerstoel is gericht op jongeren van min (–) 9 maanden tot 23 jaar en hun ouders/ opvoeders die ondersteuning nodig hebben bij opvoed- en opgroeivraagstukken. Het onderzoek heeft een multidisciplinair karakter met relaties naar de sociale, medische, beleids- en rechtswetenschappen. Betrokkenheid van deze disciplines richt zich op proces- en evaluatief onderzoek naar factoren die van invloed zijn op de veranderingen in de zorg voor jeugdigen. Onderzoeksvragen die aan de orde komen zijn onder meer: wat betekent de transformatie binnen de jeugdzorg voor jongeren en hun familie, voor het handelen van professionals en voor de context waarbinnen de zorg na de transitie geleverd dient te worden.

De nieuwe leerstoel 'Wijsbegeerte van Thomas van Aquino in relatie tot het Hedendaagse Denken' wordt ingesteld door de Stichting Thomas More. Rudi te Velde is een internationaal gewaardeerd expert op het gebied van de wijsbegeerte van Thomas van Aquino. Zijn kennis en kunde sluiten nauw aan bij het Thomas Instituut van Tilburg School of Catholic Theology. Dit gerenommeerde instituut, het enige in zijn soort in Nederland, vierde onlangs zijn vijfentwintigjarig jubileum. Als hoogleraar zal Te Velde bijdragen aan het onderzoek van het instituut door de wijsbegeerte van Thomas te bestuderen, de draagkracht ervan te toetsen aan hedendaags denken en de actuele relevantie ervan duidelijk te maken. Te Velde gaat onderzoek doen, onderwijs geven en promovendi begeleiden.

© Nationale Onderwijsgids