Logo_download__1_

Geneeskundestudenten leren via hun docenten wat professionele normen en waarden zijn. Deze manier van werken is sterk afhankelijk van de docent-student relatie en sluit inmiddels niet meer goed aan op de complexe beroepspraktijk. Volgens UMCG-onderzoeker Hanke Dekker werkt een in het onderwijs vervlochten leerlijn ‘professionele ontwikkeling’ studenten om zelf verantwoordelijkheid te nemen voor het ontwikkelen van professioneel gedrag en erop te reflecteren. Dit meldt de Rijksuniversiteit Groningen. 

Er zijn drie verschillende perspectieven op professionaliteit, zo concludeert Dekker na een literatuurstudie. Professionaliteit kan worden gezien als een individuele eigenschap, als een interpersoonlijke kwaliteit en als een maatschappelijk begrip. Onderwijskundigen zijn het over eens dat professioneel gedrag het beste in de praktijk geleerd kan worden. 
 
Dekker ontwikkelde tijdens haar promotieonderzoek een onderwijslijn waarin deze uitgangspunten samen worden gebracht. Studenten kwamen gedurende twee jaar op 45 intervisiebijeenkomsten. Hier leerden ze reflecteren op hun ervaringen uit de klinische praktijk. Het gedrag van docenten op de werkvloer werk ook belicht. 
 
De intervisiegroepjes, zo ontdekte Dekker, zijn een geschikte manier om professioneel gedrag te ontwikkelen. De bijeenkomsten bleken daarnaast ook een mogelijkheid te bieden om misdragingen in de docent-studentrelatie te bespreken. Eenduidige gedragscodes zijn er niet, zo werd duidelijk uit de intervisiegroepjes. 
 
© Nationale Onderwijsgids