Logo_ov-kaart

Aankomende vrijdag 8 november organiseren de Jongeren Organisatie Beroepsonderwijs (JOB) en de Landelijke Studenten Vakbond (LSVb) een actie tegen de afschaffing van huidige ov-studentenkaart. Omdat de regering de huidige kaart  wil afschaffen, regelen de organisaties deze dag hun eigen trein. Deze speciale trein, het ‘Spoorcollege’, rijdt door de randstad, met in de coupés verschillende hoorcolleges. JOB en LSVb willen de politiek overtuigen dat het verdwijnen van de huidige ov-studentenkaart grote negatieve gevolgen heeft voor zowel de student als voor de rest van de maatschappij.

Het Spoorcollege vertrekt om 11:30 vanaf Den Haag Hollands Spoor. Deze trein zal stoppen in Delft, Rotterdam, Utrecht, Amsterdam, Leiden en heeft als eindbestemming Den Haag Centraal. Elke coupé heeft hierbij zijn eigen thema. Eerste en Tweede Kamerleden van VVD, PvdA, D66, CDA, SP en Groen Links zijn aan het woord, daarnaast spreken verschillende jongerenorganisaties over hun ervaringen en vertellen wethouders en woningcorporaties uit grote steden over de gevolgen voor studentenhuisvesting. Ook bestuurders uit het onderwijs en de vervoerssector uiten hun zorgen in het Spoorcollege.

Het kabinet wil €355 miljoen bezuinigen op de ov-studentenkaart. Op dit moment wordt hierover onderhandeld en in december presenteert de minister haar plan. De studentenorganisaties vrezen voor de gevolgen. LSVb-voorzitter Jorien Janssen: “De keuze voor een opleiding wordt straks een financiële in plaats van een inhoudelijke afweging. Die kant mag het nooit opgaan.” Op de website www.spoorcollege.nu vulden de afgelopen drie weken meer dan 1000 studenten hun reisgegevens in. Zonder de huidige kaart zouden zij gemiddeld 2414 euro per jaar kwijt zijn aan reiskosten naar hun opleiding. JOB-voorzitter Michiel Steegers: “Wij pleiten al jaren voor een volledig reisrecht voor alle studenten. Voor stages moet je steeds verder reizen, zonder ov-studentenkaart wordt dat onbetaalbaar”

Behalve studenten zullen ook andere reizigers de dupe worden van dit beleid. Uit onderzoek van de vervoersbedrijven blijkt  dat door gebrek aan inkomsten er gemiddeld 8% minder treinen gaan rijden, en 5% minder bussen of metro’s.  De gemiddelde prijs voor een vervoerskaartje zal met 10% stijgen (*). Het openbaar vervoer wordt hierdoor voor de hele samenleving een stuk minder aantrekkelijk. LSVb en JOB verzoeken de minister om de huidige ov-studentenkaart te behouden. ‘Een ov-studentenkaart laat je niet lopen,’ aldus de voorzitters.

*Cijfers komen uit het rapport dat Stuurgroep Studentenkaart door onderzoekbureaus Panteia en Significance liet opstellen.

© Nationale Onderwijsgids