18 juni 2013 om 11:50
< 1 min lezen

Welke invloed heeft woordkennis op leesbegrip?

AMSTERDAM - Vrijdagmiddag verdedigt Marjolein Cremer aan de Universiteit van Amsterdam (UvA) haar proefschrift Accessing Word Meaning: Semantic Word Knowledge and Reading Comprehension in Dutch Monolingual and Bilingual Fifth-Graders. In haar dissertatie gaat zij in op de invloed van woordkennis op het leesbegrip. Daarover bericht de website van de UvA.

Woordkennis is een van de factoren die de leesvaardigheid, en daarmee het schoolsucces, van kinderen bepalen. Cremer onderzocht of en – zo ja – in welke mate semantische kennis van concrete woorden, en het snel en automatisch paraat hebben daarvan, bijdraagt aan het leesbegrip van kinderen.

De promotie begint om 14.00 uur en vindt plaats in de Agnietenkapel aan de Oudezijds Voorburgwal 229-231 in Amsterdam.

© Nationale Onderwijsgids / Richard Heeres

Relevante artikelen

Alles van docenten
    • Docenten

    Kerstvakantie van start! Scholen in heel Nederland twee weken dicht 

    Gisteren om 15:15
    • Docenten

    Lerarentekort daalt wel, maar vooral in de Randstad is er nog een groot probleem

    Gisteren om 12:28

Aankomende evenementen

07 Jan
Informatieavond (ouders) Van Lodenstein College
  • Gelderland
08 Jan
Open dag voor de leerlingen (komst met de basisscholen) Van Lodenstein College
  • Gelderland
09 Jan
Open avond en open dag Katholieke Scholengroep Etten-Leur
  • Noord-Brabant