22 november 2012 om 09:55
< 1 min lezen

Kinderen en persoonlijke voornaamwoorden

GRONINGEN - Jacolien van Rij-Tange heeft onderzocht waarom persoonlijke voornaamwoorden gemakkelijk lijken voor volwassenen, maar moeilijk zijn voor kinderen. Binnenkort promoveert zij aan de Rijksuniversiteit Groningen op haar proefschrift Pronoun Processing. Computational, behavioral, and psychophysiological studies in children and adults.

Een voorbeeld van een frase waarin het bij kinderen soms misgaat, is ‘Gisteren sprak James met Rob. Hij bekende diefstal.’ Wie is die ‘hij’: Rob of James?

De oorzaak van deze ambiguïteit is dat persoonlijke voornaamwoorden als ‘hij’ en ‘hem’ geen vaste betekenis hebben, maar qua betekenis afhankelijk zijn van de context.

Verschillende factoren spelen een rol bij de interpretatie van voornaamwoorden, waaronder de structuur van de voorafgaande zin. Volwassenen weten meestal meteen naar wie het voornaamwoord verwijst. Kinderen interpreteren een voornaamwoord echter vaak anders dan is bedoeld door de spreker.

Via Nieuwsbank.nl

 

© Nationale Onderwijsgids / Richard Heeres

Relevante artikelen

Alles van universiteit
    • Universiteit

    Universiteit Twente schrapt cum laude promoveren vanwege ongelijkheid

    Vandaag om 08:45
    • Universiteit

    Dies Natalis Tilburg University gaat over dialoog in verdeelde maatschappij

    Gisteren om 15:23

Aankomende evenementen

08 Nov
Open dag – alle locaties De Rooi Pannen
  • Noord-Brabant
10 Nov
SURF Onderwijsdagen 2025
  • Zuid-Holland
20 Nov
Leerkrachtendag Burgerschap
  • Noord-Brabant