6 september 2021 om 17:01
< 1 min lezen

De Jonge Akademie uit kritiek: academisch jaar te lang en te vol

Het Nederlands academisch jaar is uitzonderlijk lang. Dit veroorzaakt een hoge werkdruk voor docenten en studenten en laat weinig tijd over voor onderzoek en andere wetenschappelijke kerntaken. De Jonge Akademie onderzocht het Nederlands academisch jaar in vergelijking met het buitenland en doet concrete aanbevelingen voor verbetering. Dit meldt de Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen.

Nederlandse docenten besteden gemiddeld twee hele maanden per jaar meer aan doceren of tentamineren dan hun collega’s aan de universiteiten uit een internationale steekproef. Zo blijkt uit het rapport ‘Een slimmer academisch jaar’ dat De Jonge Akademie vandaag uitbrengt. Het academisch jaar kent tussen september en juli bovendien nauwelijks rustmomenten. Onderzoek en andere kerntaken komen zo in het gedrang en studenten en docenten ervaren een zeer hoge werkdruk.

Verschil tussen disciplines en domeinen

Het rapport betoogt dat de optimale lengte en indeling van het academisch jaar sterk verschilt tussen disciplines en domeinen: voor bijvoorbeeld geneeskunde kan de optimale jaarindeling anders zijn dan voor rechten of Nederlands. De Jonge Akademie adviseert dan ook om het aantal onderwijs- en toetsweken te beperken en de onderwijsvrije periodes streng te bewaken.

Door: Nationale Onderwijsgids

Relevante artikelen

Alles van universiteit
    • Universiteit

    Digitale kansen voor scholieren dankzij donatie-actie hoogleraar Harm van Beek

    Gisteren om 16:15
    • Universiteit

    Universiteit Twente ontslaat 22 medewerkers tijdens reorganisatie faculteit ITC

    Gisteren om 14:44

Aankomende evenementen

29 Oct
Jaarcongres Traumasensitief onderwijs
  • Noord-Holland
10 Nov
SURF Onderwijsdagen 2025
  • Zuid-Holland
20 Nov
Leerkrachtendag Burgerschap
  • Noord-Brabant