2 maart 2013 om 19:00
< 1 min lezen

Twee keer zoveel basisscholieren digitaal gepest

AMSTERDAM (Novum) - Het percentage basisscholieren dat digitaal wordt gepest is in vier jaar tijd verdubbeld. In 2008 gaf nog negen procent aan digitaal te worden gepest, vorig jaar was dat achttien procent, meldt de School & Innovatie Groep zaterdag.

De stijging komt volgens de onderzoekers mede door de opkomst van sociale media en programma’s zoals Whatsapp. Ook moet worden aangetekend dat vorig jaar uitgebreider is gevraagd naar digitaal pesten, juist vanwege de nieuwe mogelijkheden die er zijn om iemand te pesten.

Op en rond school wordt ook iets vaker gepest. In 2008 gaf nog acht procent van de basisscholieren aan dagelijks of wekelijks te worden gepest. vorig jaar was dat negen procent.

Het aantal kinderen dat zelf pest is gedaald. In 2008 zei nog 3,8 procent regelmatig anderen te pesten, vorig jaar was dat 2,7 procent. De onderzoekers concluderen dat er dus minder pesters zijn die meer slachtoffers maken.

Aan het onderzoek hebben ongeveer tienduizend kinderen in de groepen vijf tot en met acht van bijna honderd scholen meegedaan. Op het schoolplein wordt nog altijd het meest gepest, gevolgd door het eigen klaslokaal en daarna, na schooltijd, in de buurt van de school.

Pesten gebeurt niet vaak met lichamelijk geweld, maar vooral verbaal en mentaal. De slachtoffers geven aan dat ze de schuld krijgen van iets dat ze niet hebben gedaan, dat ze worden uitgescholden en dat over hen wordt geroddeld.

Van de gepeste kinderen voelt 21 procent zich bedreigd. Bijna de helft loopt weg als hij wordt gepest. Naar de leerkracht of een andere volwassene stappen wordt door 39 procent gedaan. Een ruime meerderheid van de kinderen voelt zich in en rondom de school veilig. Gepeste kinderen voelen zich minder vaak veilig. Opvallend genoeg geldt dat ook voor de kinderen die pesten.

Relevante artikelen

Alles van basisonderwijs
    • Basisonderwijs

    Onderzoek naar lerarenopleidingen primair onderwijs biedt belangrijke inzichten

    Gisteren om 11:02
    • Basisonderwijs

    Pauline Slot nieuwe bijzonder hoogleraar op Leerstoel Integratieve pedagogiek kinderopvang-onderwijs

    Gisteren om 08:50

Aankomende evenementen

22 Sep
Webinar ‘Burgerschapsbeleid in de praktijk’
  • Utrecht
24 Sep
Opleiding: Spanningen op school
  • Utrecht
24 Sep
Nederlands Congres Schoolaanwezigheid 2025
  • Gelderland