18 januari 2024 om 08:57
< 1 min lezen

Tekorten aan logopedisten leiden tot verdere taalachterstanden kinderen

Kinderen steeds vaker achterstand in taalontwikkeling

Sinds de invoering van de Wet passend onderwijs worden minder kinderen naar het speciaal (basis)onderwijs gestuurd, zo stelt de beleidsadviseur van de Nederlandse Vereniging voor logopedie en Foniatrie (NVLF), Marliek Schulte. Binnen het speciaal onderwijs zijn veelal logopedisten aanwezig om kinderen te ondersteunen met hun spraak- en taalontwikkeling. Maar dit is niet zo in het reguliere basisonderwijs. Dit terwijl het juist van belang is om bij kinderen met een achterblijvende ontwikkeling in taal en spraak, zo snel mogelijk te starten met logopedie. Mocht een kind binnen het reguliere basisonderwijs dus gebruik kunnen maken van een logopedist, dan komt de leerling in de eerstelijnszorg terecht. En juist dat is zo zorgelijk volgens Schulte, want daar zijn de tekorten en werkdruk al zo hoog.

Oplossing voor tekorten logopedisten

Er is helaas geen ‘quick fix’ voor de tekorten binnen de logopedie. Volgens Schulte zouden verbeterde arbeidsvoorwaarden mogelijk leiden tot meer werkuren bij logopedisten. Veelal werken ze nu namelijk parttime. Ook is het belangrijk om de opleiding tot logopedist te promoten en ervoor te zorgen dat de instroom binnen de opleiding op peil blijft.

Door: Nationale Onderwijsgids / Fleur Zomer

Relevante artikelen

Alles van speciaal onderwijs
    • Speciaal Onderwijs

    School voor speciaal onderwijs stelt vacaturestop in om financiën te herstellen

    Vandaag om 15:27
    • Speciaal Onderwijs

    Staphorst roept automobilisten op om extra op schoolgaande kinderen te letten

    Gisteren om 09:20

Aankomende evenementen

08 Sep
Basisopleiding Zorgcoördinator / Ondersteuningscoördinator
  • Utrecht
22 Sep
Webinar ‘Burgerschapsbeleid in de praktijk’
  • Utrecht
24 Sep
Opleiding: Spanningen op school
  • Utrecht