7 december 2012 om 10:42
< 1 min lezen

‘Teacher communities nodig voor verbinding onderzoek en praktijk’

In de onderzoeken werd gekeken naar manieren waarop nieuwe kennis over onderwijs ontstaat. Zowel samenwerking in kennisgemeenschappen, of ’teacher communities’, als ontwerponderzoek (design based research) bleken te leiden tot een goede wisselwerking tussen onderwijs en praktijk. Een belangrijke voorwaarde daarbij was een gelijkwaardige samenwerking tussen praktijkexperts en onderzoekers.

De verschillen in de aanpak van de twee groepen kunnen leiden tot meer gefundeerde wetenschappelijk kennis over onderwijzen en leren. “Docenten willen vooral graag een praktisch probleem oplossen. Onderzoekers kunnen daarbij helpen en bovendien de docenten stimuleren om de eigen specifieke situatie te ontstijgen en naar het grotere geheel te kijken”, aldus Pieters.

© Nationale Onderwijsgids / Ype van Woersem

Relevante artikelen

Alles van docenten
    • Docenten

    Docenten en studenten Firda openen nieuw schooljaar op een SUP-board

    Vandaag om 15:00
    • Docenten

    Docent Flux College al na eerste werkdag ontslagen vanwege uitspraken over onderwijssysteem

    26 augustus 2025 om 11:28

Aankomende evenementen

08 Sep
Basisopleiding Zorgcoördinator / Ondersteuningscoördinator
  • Utrecht
22 Sep
Webinar ‘Burgerschapsbeleid in de praktijk’
  • Utrecht
24 Sep
Opleiding: Spanningen op school
  • Utrecht