26 maart 2013 om 13:03
< 1 min lezen

Taal- en rekenachterstand gaan vaak samen

Kleemans, die op 3 april op het onderzoek promoveert, vergeleek kinderen met een normale taalontwikkeling met kinderen die Nederlands als tweede taal hebben en kinderen met ernstige spraak- en/of taalmoeilijkheden (ESM) uit het speciaal onderwijs. Deze twee groepen bleken beiden ook op het gebied van getalbegrip en rekenvaardigheden achter te lopen.

Het onderzoek volgt op eerdere bevindingen uit neurologisch onderzoek onder volwassenen, waarbij werd gekeken naar de samenhang tussen taal- en rekenvaardigheid in de hersenen. Hier kwam al uit naar voren dat deze twee vaardigheden behoorlijk met elkaar zijn verweven. Kleemans onderzocht of dit ook opging voor jonge kinderen. “Want kennis over welke taalvaardigheden het rekenen beinvloeden, kan misschien helpen bij de aanpak van taal- en rekenachterstanden.”

© Nationale Onderwijsgids / Ype van Woersem

Relevante artikelen

Alles van speciaal onderwijs
    • Speciaal Onderwijs

    Scholen hele dag gesloten vanwege brand bij afvalverwerkingsbedrijf Attero

    Vandaag om 09:54
    • Speciaal Onderwijs

    Steeds meer vrije scholen in Nederland

    Vandaag om 09:16

Aankomende evenementen

08 Sep
Basisopleiding Zorgcoördinator / Ondersteuningscoördinator
  • Utrecht
22 Sep
Webinar ‘Burgerschapsbeleid in de praktijk’
  • Utrecht
24 Sep
Nederlands Congres Schoolaanwezigheid 2025
  • Gelderland