Studenten uit Delft bedenken oplossingen voor zeespiegelstijging
Wat als de zeespiegel blijft stijgen? Hoe kan zeewier de grondstof van de toekomst worden? Studenten van de opleiding Landscape and Environment Management van Hogeschool Inholland Delft buigen zich over deze urgente vragen binnen het onderwijsprogramma COAST. In samenwerking met de gemeente Den Haag en ondernemers uit de regio werkten zij aan concrete oplossingen voor de toekomst van de Nederlandse kust. De frisse blik van de jonge professionals blijkt van onverwachte meerwaarde. Dat meldt Hogeschool Inholland.
Een studententeam onder leiding van Jorien van Gend kreeg van de gemeente Den Haag een vrije opdracht: hoe blijft de stad leefbaar en veilig bij zeespiegelstijging? De studenten ontwikkelden een natuurinclusieve toekomstvisie waarin duinen onderdeel worden van de stad, water meer ruimte krijgt en kwetsbare plekken slim worden versterkt. “We spraken bewoners, liepen door Scheveningen en voelden hoe actueel dit is. Het werd tastbaar,” aldus Jorien.
Nieuwsgierige studenten
Lokaal gekweekt zeewier
Een andere studentengroep onderzocht onder leiding van Isabel de potentie van lokaal gekweekt zeewier. Hun voorstel: een regionaal zeewierknooppunt dat teelt, verwerking en afname verbindt. “Zeewier groeit snel, heeft geen landbouwgrond nodig en neemt CO₂ op. De mogelijkheden zijn enorm – van bioplastic tot voedseltoepassingen,” vertelt Isabel. De samenwerking met ondernemers maakte indruk. “Ze daagden ons uit en namen ons serieus. Dat maakte het leerzaam én realistisch.”
Praktijkgericht onderwijs inzetten bij maatschappelijke uitdagingen
Het programma COAST laat zien hoe praktijkgericht onderwijs jonge denkers inzet bij grote maatschappelijke uitdagingen. Marlies Augustijn: “Voor ons is dit een manier om buiten de gebaande paden te denken én jong talent te enthousiasmeren voor onze opgaven. Studenten brengen inspiratie én bruikbare inzichten.”
COAST onderstreept hoe actueel het werkveld van Landscape and Environment Management is – van klimaatadaptatie tot circulaire economie. De studenten leren niet alleen over de toekomst, ze bouwen er actief aan mee.