Stap naar vernieuwd curriculum voor leerlingen met meervoudige beperking
2 april 2024 om 09:09
2 minuten lezen

Stap naar vernieuwd curriculum voor leerlingen met meervoudige beperking

De huidige functionele kerndoelen zijn verouderd, en de conceptkerndoelen voor het primair (speciaal) onderwijs en onderbouw voortgezet (speciaal) onderwijs die gericht zijn op leerlingen die doorstromen naar vervolgonderwijs, zijn niet toereikend voor deze leerlingen. Daarom is het belangrijk dat er actuele functionele kerndoelen komen. 27 maart jl. nam demissionair minister Mariëlle Paul deze functionele kerndoelen (concept) voor Nederlands en rekenen en wiskunde in ontvangst. Een mooie mijlpaal.

Op een andere manier kennis tot je nemen 

Demissionair minister Paul: “De functionele kerndoelen zorgen voor een solide basis voor leerlingen die net op een andere manier kennis tot zich nemen. Elke leerling verdient die basis. Het moet niet uitmaken wie je bent, hoe je leert of in welke klas je zit. Op deze stevige basis kunnen de leerlingen voortbouwen, en hun plek in de maatschappij vinden.”

Conceptkerndoelen Nederlands, rekenen en wiskunde 

De geactualiseerde functionele kerndoelen sluiten aan bij de conceptkerndoelen Nederlands en rekenen en wiskunde. Na de oplevering daarvan zijn twee expertgroepen (v)so aan de slag gegaan. Leraren en (vak)experts met verschillende achtergronden in het (v)so hebben vanuit hun expertise en ervaring met een specifieke doelgroep gewerkt aan deze functionele kerndoelen (concept) gericht op de onderwijsbehoefte van leerlingen die zeer moeilijk lerend en/of meervoudig beperkt zijn.

Start wetstraject 

Deze functionele kerndoelen voor Nederlands en rekenen en wiskunde zijn nu in concept opgeleverd. Voordat het ministerie van OCW start met het wetstraject, is het belangrijk dat de concepten worden besproken met het onderwijsveld. Begin april bespreken we daarom de bruikbaarheid van deze kerndoelen met scholen en onderwijsprofessionals. Dan praten we ook over hoe de doelen te vertalen zijn naar de onderwijspraktijk. Met de bijdrage van die scholen leveren we nog voor de zomer van 2024 een definitieve set functionele kerndoelen op aan het ministerie van OCW.

Zeer moeilijk lerende of meervoudige beperkte leerlingen 

Functionele kerndoelen zijn praktijkgericht en gericht op relevantie voor arbeid/dagbesteding en een passende plek in de maatschappij. Het zijn streefdoelen voor zeer moeilijk lerende of meervoudig beperkte leerlingen, maar vragen in de onderwijspraktijk om een beredeneerd aanbod voorleerlingen op hun eigen niveau. SLO levert nu de functionele kerndoelen (concept) voor Nederlands en rekenen en wiskunde op, later volgen die ook voor burgerschap, digitale geletterdheid, mens en natuur, mens en maatschappij, kunst en cultuur, bewegen en sport en moderne vreemde talen.

Door: Nationale Onderwijsgids 

Relevante artikelen

Alles van speciaal onderwijs
    • Speciaal Onderwijs

    Gratis jeu de boules-pas voor gepensioneerden in Utrecht die leerlingen speciaal onderwijs vervoeren

    22 augustus 2025 om 11:28
    • Speciaal Onderwijs

    Leerlingenvervoerder regio Utrecht zet touringcars in, tot grote onvrede van ouders

    21 augustus 2025 om 08:21

Aankomende evenementen

22 Sep
Webinar ‘Burgerschapsbeleid in de praktijk’
  • Utrecht
24 Sep
Nederlands Congres Schoolaanwezigheid 2025
  • Gelderland
24 Sep
Opleiding: Spanningen op school
  • Utrecht