Staat van het Vernieuwingsonderwijs van Saxion belicht ‘positiever perspectief’
Nederland telt bijna 900 vernieuwingsscholen, waaronder Daltonscholen, Jenaplanscholen, Freinetpedagogie, Montessori en vrije scholen. Daar volgen ruim 250.000 leerlingen onderwijs. Deze scholen bestaan al bijna een eeuw, maar blijven in officiële onderwijsrapportages onderbelicht. Tijd om daar verandering in te brengen, vinden Saxion en de Verenigingen.
Drie kernthema’s
De alternatieve ‘Staat’ gaat in op drie kernthema’s: positieve impact, aandacht voor vernieuwingsscholen en brede persoonsvorming en visie in onderwijs. Allereerst: de positieve impact. Waar het reguliere rapport vaak de nadruk legt op wat misgaat, laat Saxion juist zien wat goed gaat. Leerlingen gaan met plezier naar school, ouders zijn tevreden, en leraren geven met toewijding les.
Daarnaast vraagt de publicatie erkenning voor de rol van vernieuwingsscholen. Ze vormen een belangrijk deel van het Nederlandse onderwijs, maar krijgen nauwelijks ruimte in de jaarlijkse ‘Staat van het Onderwijs’. Saxion laat zien wat zij dagelijks bijdragen aan het onderwijslandschap.
Meer dan rekenen en taal
Tot slot laat De Staat van het Vernieuwingsonderwijs zien dat onderwijs meer is dan rekenen en lezen. Vernieuwingsscholen richten zich op brede persoonsvorming. Ze ondersteunen leerlingen niet alleen in kennis, maar ook in hun brede ontwikkeling.
Vanaf maandag 14 april om 16.00 uur is de online versie van de Staat van het Vernieuwingsonderwijs in te zien.
Door: Nationale Onderwijsgids / Johanne Levinsky