4 december 2012 om 09:21
< 1 min lezen

Taalprobleem speelt vaak bij kinderen met ADHD

AMSTERDAM - In haar proefschrift Language and executive functioning in children with ADHD beschrijft Esther Parigger dat kinderen met ADHD, in vergelijking met kinderen die zich normaal ontwikkelen, ook vaak een taalprobleem hebben. Vrijdag promoveerde Parigger aan de Universiteit van Amsterdam. Dat meldt Artsennet.nl.

De onderzoekster constateert dat het vooral gaat om problemen in de dagelijkse communicatie. Volgens Parigger scoren kinderen met ADHD wat dit betreft net zo slecht als kinderen die een ernstige spraak- en taalstoornis hebben.

Daarnaast heeft het er alle schijn van dat er een flinke overlap bestaat tussen spraak- en leesproblemen en hyperactiviteitimpulsiviteit.

Verder laat Parigger in haar promotieonderzoek zien dat interactievaardigheden van kinderen met een taalstoornis even slecht kunnen zijn als die van kinderen met ADHD en bovendien significant slechter zijn dan die van kinderen die zich normaal ontwikkelen.

© Nationale Onderwijsgids / Richard Heeres

Relevante artikelen

Alles van speciaal onderwijs
    • Speciaal Onderwijs

    Tien kinderen met beperking in Geldrop per 1 januari mogelijk zonder specialistische kinderopvang

    Vandaag om 08:37
    • Speciaal Onderwijs

    Provincie Drenthe investeert in leerlingenvervoer voor praktijkonderwijs

    Gisteren om 14:48

Aankomende evenementen

08 Nov
Open dag – alle locaties De Rooi Pannen
  • Noord-Brabant
10 Nov
SURF Onderwijsdagen 2025
  • Zuid-Holland
20 Nov
Leerkrachtendag Burgerschap
  • Noord-Brabant