28 juni 2012 om 11:36
< 1 min lezen

Taalbegrip is een struikelblok voor autistische kinderen

LEIDEN - Taal gebruiken is moeilijker dan taal begrijpen voor kinderen die autisme én een verstandelijke beperking hebben. Dat blijkt uit onderzoek van Jarymke Maljaars, die dinsdag 26 juni 2012 promoveerde aan Universiteit Leiden. Daarover bericht de website van het Reformatorisch Dagblad.

Eén van de bevindingen van Maljaars is dat deze kinderen minder communiceren dan andere kinderen. Door communicatie willen ze alleen maar laten weten wat ze wel en niet willen. Interesses delen speelt in hun communicatie niet echt een rol.

Autistische kinderen hebben niet alleen moeite met woordbegrip, maar ook met symbolische kanten van communicatie en taal.

© Nationale Onderwijsgids / Richard Heeres

Relevante artikelen

Alles van speciaal onderwijs
    • Speciaal Onderwijs

    Week van Dyslexie: wat is dyslexie en hoe herken je het?

    Gisteren om 13:00
    • Speciaal Onderwijs

    Partij voor de Dieren Utrecht verzet zich tegen het gebruik van melk op scholen

    Gisteren om 11:24

Aankomende evenementen

29 Oct
Jaarcongres Traumasensitief onderwijs
  • Noord-Holland
10 Nov
SURF Onderwijsdagen 2025
  • Zuid-Holland
20 Nov
Leerkrachtendag Burgerschap
  • Noord-Brabant