17 december 2012 om 11:24
< 1 min lezen

Positieve omgang basisschoolleerlingen vermindert gedragsproblemen

AMSTERDAM - Door de sociale omgeving van kinderen met zwakke cognitieve vaardigheden in de kleuterklas te verbeteren, kunnen gedrags- en emotionele problemen in de eerste paar jaar van de basisschoolperiode worden verminderd. Dit blijkt uit onderzoek van Barbara Menting, die woensdag promoveert op haar onderzoek aan de Vrije Universiteit Amsterdam.

Uit het onderzoek van Menting blijkt dat de relaties tussen kinderen en hun leeftijdsgenoten en ouders mede bepalen of kinderen met zwakke cognitieve vaardigheden later gedrags- en emotionele problemen zullen ontwikkelen. Kinderen met taalproblemen, slechter geheugen of impulsiviteit toonden een verhoogd risico op crimineel gedrag, lagere CITO-scores en het ontwikkelen van gedragsproblemen.

Om hierbij te helpen kan bijvoorbeeld het interventieprogramma Taakspel worden gebruikt, waarbij de positieve omgang tussen kinderen wordt gestimuleerd. Vooral bij kinderen met zwakke taalvaardigheid zorgde dit dankzij betere acceptatie door klasgenoten voor minder gedrags- en emotionele problemen.

© Nationale Onderwijsgids / Florian Kersten

Relevante artikelen

Alles van speciaal onderwijs
    • Speciaal Onderwijs

    Tien kinderen met beperking in Geldrop per 1 januari mogelijk zonder specialistische kinderopvang

    Vandaag om 08:37
    • Speciaal Onderwijs

    Provincie Drenthe investeert in leerlingenvervoer voor praktijkonderwijs

    Gisteren om 14:48

Aankomende evenementen

08 Nov
Open dag – alle locaties De Rooi Pannen
  • Noord-Brabant
10 Nov
SURF Onderwijsdagen 2025
  • Zuid-Holland
20 Nov
Leerkrachtendag Burgerschap
  • Noord-Brabant