24 februari 2017 om 11:38
< 1 min lezen

Onderzoek naar vriendschap op school bij leerlingen met beperking

Maakt het uit of een leerling met een beperking naar een speciale of reguliere school gaat voor het contact dat zij hebben met medeleerlingen? Dat is de centrale vraag in een onderzoek naar vriendschap op school en het sociale netwerk van scholieren met een extra ondersteuningsbehoefte. Het onderzoek is een gezamenlijk project van patiëntorganisaties Ieder(in), Patiëntenfederatie Nederland en LPGGz met de Radboud Universiteit Nijmegen. Dit meldt Ieder(in).

De organisaties willen de uitkomsten van het onderzoek gebruiken om beter op te kunnen komen voor de onderwijsbelangen voor leerlingen met een beperking of chronische aandoening. Van leerlingen tussen de 16 en 20 jaar en van ouders van kinderen tussen 4 en 12 jaar willen de onderzoekers graag horen welke ervaringen zij hebben met vriendschappen op school of de opleiding. Daarvoor is een vragenlijst samengesteld. Uit de antwoorden moet bijvoorbeeld blijken in welke vorm van onderwijs – speciaal of regulier – leerlingen met een beperking zich prettiger voelen en wat de rol van het onderwijs is in het leven van deze kinderen en jongeren.

De vragenlijst invullen kan op vragenlijst.dezorgvraag.nl/vriendschap. Invullen duurt ongeveer 15 minuten.

Door: Redactie Nationale Onderwijsgids

Relevante artikelen

Alles van speciaal onderwijs
    • Basisonderwijs

    Leerlingen stellen tijdens jaarlijks Kindervragenuur in de Tweede Kamer vragen over AI

    Vandaag om 09:25
    • Basisonderwijs

    Nieuwe kerndoelen zetten punt achter twintig jaar oude richtlijnen – dit moet je weten

    Gisteren om 14:36

Aankomende evenementen

25 Nov
Open huis – Stip VSO Utrecht
  • Utrecht
25 Nov
Open huis of kijk- en doemiddagena TalentStad Beroepscollege
  • Overijssel
27 Nov
De Buitenlandbeurs
  • Utrecht