
In Rotterdam is een nieuwe voorziening geopend waar kinderen met een lichamelijke of meervoudige beperking zowel onderwijs als revalidatie onder één dak ontvangen. Het Rotterdams Onderwijs- en Revalidatiecentrum (ROeR) in Schiebroek werd op 23 mei officieel geopend door burgemeester Schouten en wethouder Kasmi. Sinds maart is het centrum al in gebruik. Dit meldt de Gemeente Rotterdam.
ROeR is een initiatief van een samenwerking tussen speciale scholen en Rijndam Revalidatie. In het 13.000 vierkante meter grote gebouw worden dagelijks zo'n 385 leerlingen begeleid. Zij volgen er onderwijs, ontvangen therapieën en maken gebruik van geavanceerde revalidatiefaciliteiten. Met dagelijks 120 busjes worden kinderen uit de regio naar het centrum vervoerd.
Innovatieve voorzieningen en technologie
Het centrum beschikt over aangepaste onderwijsruimtes, sportzalen, behandelkamers en een zwembad. In het 'assistive technology lab' wordt gewerkt aan praktische hulpmiddelen die inspelen op individuele beperkingen. Zo ontwikkelen specialisten samen met studenten onder meer aangepaste meetinstrumenten, drinkbekers en hulpmiddelen om zelfstandig aan- en uit te kleden. Ook is er een voorbeeldappartement waarin kinderen leren om zelfstandig te wonen.
Breed onderwijsaanbod en doorstroommogelijkheden
Het onderwijsaanbod varieert van basale zelfredzaamheid tot regulier voortgezet onderwijs. Leerlingen met een zeer laag IQ worden begeleid in dagelijkse vaardigheden, terwijl hoogbegaafde kinderen met een fysieke beperking reguliere lesstof volgen. Er zijn 39 groepen van acht tot twaalf leerlingen, ieder met een leerkracht en onderwijsassistent.
Afhankelijk van hun ontwikkeling stromen leerlingen door naar vervolgonderwijs of naar praktische leerroutes op het ROeR zelf. Sommige leerlingen vervolgen hun opleiding op reguliere scholen, anderen gaan aan de slag met praktijkvaardigheden of dagbesteding.
Verbinding met de wijk en toekomstvisie
ROeR wil niet alleen een veilige leeromgeving zijn, maar ook een brug slaan naar de samenleving. Het centrum hoopt via sportverenigingen in de buurt ook buitenschoolse deelname te stimuleren. Volgens de initiatiefnemers mengen de verschillende groepen leerlingen goed, en draagt het gebouw bij aan zowel kleinschaligheid als een inspirerende leeromgeving.
Het nieuwe centrum markeert een belangrijke stap in de integratie van onderwijs en zorg voor kinderen met een beperking in de regio Rotterdam.
Door: Nationale Onderwijsgids / Fleur Zomer