Normal_pexels-airam-datoon-15487495

Voor kinderen in het speciaal basisonderwijs is het belangrijk dat ze zonder zorgen dagelijks naar school kunnen blijven gaan, zo vindt Trevvel-directeur Arno van Haasterecht. “Met twee ouders die fulltime werken, is het alleen soms lastig om kinderen dagelijks drie dorpen verderop naar school te brengen.” Maar dat mag Nederlands kroost volgens hem niet beperken in het krijgen van passend onderwijs.

“Voor de chauffeurs van ons leerlingenvervoer is het halen en brengen van leerlingen in het speciaal onderwijs een dankbare taak die zij dagelijks mogen uitvoeren”, zo vertelt Arno van Haasterecht. “Aangezien Trevvel daarmee een belangrijke maatschappelijke functie vervult, zijn we ons ervan bewust wat dat vervoer voor jonge kinderen en hun ouders kan betekenen.” Binnen het speciaal onderwijs is het namelijk niet vanzelfsprekend dat ouders de locatie van de school voor het uitkiezen hebben. De behoeften van het kind staan voorop, wat betekent dat de school niet altijd om de hoek ligt.

“Voor leerlingen is het belangrijk dat ze passend onderwijs krijgen”, benadrukt Arno van Haasterecht. Dat houdt in dat een kind in sommige gevallen het beste uit de verf komt in een kleine groep met veel begeleiding, of juist in een hele andere onderwijsvorm.” Echter, het vinden van een klaslokaal waarin alle condities voor een leerling binnen het speciaal onderwijs aanwezig zijn, is makkelijker gezegd dan gedaan. “Het kan voorkomen dat onderwijsprofessionals weten waar een kind het beste uit de voeten kan, maar in sommige gevallen gaan kinderen dan wel een paar dorpen verderop naar school.”

Bekend, vertrouwd en veilig

Trevvels doelgroepenvervoer kan ouders daarbij helpen, maar toch vinden veel verzorgers dat in eerste instantie een spannend idee. Iets wat Van Haasterecht begrijpt: “Om te zorgen dat het vervoer vlekkeloos verloopt, zijn er daarom hele duidelijke afspraken over bijvoorbeeld het ophalen en wegbrengen.” De zogenaamde warme overdracht is daarvan een voorbeeld, vertelt Arno van Haasterecht. “Dan draagt de chauffeur na een ritje met de taxi de kinderen fysiek over aan iemand van school of één van de ouders, voordat hij of zij weer vertrekt. Daar kunnen we een deel van de zorgen van ouders al mee wegnemen.”

Hiernaast is het voor kinderen fijn als ze een vertrouwd gevoel hebben bij de chauffeur. Daarom zet Trevvel in op chauffeurs die zo veel mogelijk dezelfde routes krijgen. Daardoor hoeven leerlingen niet iedere keer te wennen aan een nieuw gezicht of andere kinderen in de bus. Ook volgen ze trainingen over omgangsvormen die passen bij een kind met bijvoorbeeld een zware vorm van autisme. “Daarnaast zorgen wij ervoor dat de bestuurder nog vóór de eerste rit een keer kennismaakt met de leerlingen. Zo leren ze elkaar wat beter kennen en vertrouwt een kind de bestuurder hopelijk niet alleen, maar voelt hij of zij zich ook veilig en begrepen tijdens het rijden.”

Daarmee effent Trevvel het pad voor leerlingen die het toch al niet altijd makkelijk hebben. “Deze verbinding tussen school en thuis is in veel gevallen van onschatbare waarde”, aldus Arno van Haasterecht. “Een dankbare taak, die we koesteren.”