Gesproken taal moet meer aandacht krijgen op school

Op school moet net zoveel aandacht komen voor het bevorderen van gesproken taal als voor lezen en spellen. Dat stelt bijzonder hoogleraar prof.dr. Elise de Bree in haar oratie ‘Taal in uitvoering: Passend onderwijs voor taal en TOS’. “Met mijn leerstoel wil ik eraan bijdragen dat mondelinge taalproblemen op school worden herkend, dat taal voor alle kinderen optimaal wordt aangeboden en dat kinderen met taalontwikkelingsstoornissen in het onderwijs de juiste hulp en ondersteuning krijgen.” Dat meldt de Koninklijke Auris Groep. 

 

De Bree aanvaardt met haar rede woensdag 9 november de bijzondere leerstoel ‘Orthopedagogiek, in het bijzonder taalontwikkelingsstoornissen in passend onderwijs’ aan de Universiteit Utrecht. De leerstoel is ondergebracht bij de Faculteit Sociale Wetenschappen en mogelijk gemaakt door de Stichting Koninklijke Auris Groep.

Dagelijks functioneren 

In haar oratie benadrukt Elise de Bree het belang van taal voor het dagelijks functioneren en voor sociale participatie. Dat geldt ook op school. Daar is taal ook belangrijk om tot leren te komen. Binnen het schoolse curriculum is er relatief minder aandacht voor mondelinge taal dan voor geschreven taal. Meer aandacht is daarom nodig voor mondelinge taal.

Ondersteunen van leerlingen 

Elise de Bree pleit daarom voor de ontwikkeling van een zorgcontinuüm van taal. Een dergelijk zorgcontinuüm zet niet alleen mondelinge taal op de kaart, maar geeft ook vorm aan het differentiëren en ondersteunen van leerlingen op het gebied van mondelinge taal.

Deze ondersteuning is zeker nodig voor leerlingen met een taalontwikkelingsstoornis (TOS). Zij hebben ernstige problemen met de taalontwikkeling. Het is belangrijk om TOS bij leerlingen tijdig te herkennen. Zo kunnen leerlingen met een herkende TOS de juiste hulp en ondersteuning krijgen.

TOS

De vraag is hoe dat het beste kan worden gedaan, zeker binnen de wens van inclusief onderwijs en in het passend onderwijs. Daarin gaan zoveel mogelijk leerlingen naar het regulier onderwijs. In haar oratie bespreekt Elise de Bree hoe zij met haar onderzoek wil bijdragen aan passende zorg voor leerlingen met TOS.

TOS is een aangeboren neurobiologische ontwikkelingsstoornis in het brein en komt vaker voor dan autisme en dyslexie. Geschat wordt dat TOS voorkomt bij 5 tot 7 procent van de kinderen en jongeren in Nederland. Zij hebben veel moeite met uiten en begrijpen van taal en hebben vaak speciaal onderwijs of speciale ondersteuning nodig.

Door: Nationale Onderwijsgids